Arvet efter pappan och potentiellt förskott på arv

Hej! Vår pappa dig i oktober och min bror fick en klocka efter honom värd 5000kr han har också fått ett skåp värt 5000kr jag fick inget. Jag är skyldig mamma 7000kr kan hon skriva sv den skulden som mitt arv. Tillsaken hör att jag känner mig orättvist behandlas då min bror sa upp kontakten med mina föräldrar tidigt våren 2017 o hörde inte av sig. Han fick veta att pappa dött av mig natten det hände o inte träffat dem på minst 6 mån. Jag har ställt upp o gjort allt under alla år för mina föräldrar o han har aldrig i stort sätt gjort något. Men det har alltid varit så att när det finns pengar o hämta då kommer han. Han har dessutom lånatväldigt mycket pengar som sldrig betalats tillbaka o när jag lånat har jag alltid betalt tillbaka. Han ör det svarta fåret i familjen. Kan skulden enligt rätt skrivas av? Med vänlig hälsning, ledsen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är, som jag förstår det, om du har rätt till arv efter din pappa och om du kan skriva av de 7000 kr som du är skyldig din mamma som ditt arv. Bestämmelser om detta hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Vem har rätt till arvet?
Jag har tyvärr inte tillräckligt med uppgifter för att besvara frågan rakt av, så jag får besvara den i olika scenarion.

Var det så att dina föräldrar var gifta vid din fars död har din mamma rätt till hela arvet, 3 kap. 1 § ÄB. Är det dock så att du och din bror inte är helsyskon, utan han endast är din fars biologiska son, så har han rätt att ta ut sin del av arvet redan innan din mor dör, 3 kap. 2 § ÄB.

Var inte dina föräldrar gifta och din pappa inte heller var gift med någon annan, så ska hans barn dela lika på arvet, 2 kap. 1 § ÄB.

Nu förutsätter jag även att din far inte hade något testamente dokumenterat, för i det fallet ska testamentet gå först. Dock har hans barn rätt till halva arvet (sin laglott) trots ett testamente som säger annat, 7 kap. 1 § ÄB.

Jag förutsätter av din fråga att döma att dina föräldrar var gifta vid dödstillfället, att din bror är din helbror och att inget testamente är upprättat. Då ska, liksom jag nämnde ovan, din mamma ha rätt till hela arvet. Du och din bror har sedan efterarvsrätt på detta tills det att er mamma dör, då ni har rätt till hälften var av arvet.

Klockan och skåpet
Klockan och skåpet, vars värde stiger upp i 10 000 kr, kan räknas som ett förskott på arv till din bror från er pappa. Detta innebär att ni, vid er mammas död, kan räkna av 10 000 kr på din brors arv, 6 kap. 1 § ÄB. Dock är detta endast möjligt då klockan och skåpet inte kan anses utgöra "sedvanliga gåvor", med tanke på att det inte är uttalat att det är ett förskott på arvet som jag förstår det. Detta avgörs beroende på hur mycket av arvet som dessa 10 000 utgjorde. För mig är det svårt att svara på om det kan anses vara en sedvanlig gåva med tanke på att jag inte har uppgifter om hur stort det totala arvet var, 6 kap. 3 § ÄB.

Sammanfattning
Du har ingen rätt till arvet förrän det att din mamma går bort. Detta innebär att du får fråga din mamma om de 7000 kr som du är skyldig henne kan räknas som ett förskott på ditt arv. Det är möjligt att de 10 000 kr som din bror har fått kan räknas som ett förskott på arvet, men det beror på hur mycket er pappa lämnade efter sig, det vill säga om 10 000 är en stor del av det totala beloppet.

Tyvärr spelar det ingen roll att din bror inte har funnits där för dina föräldrar. Det påverkar inte arvsfördelningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig igen om du skulle undra något annat.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare