Arvsandelens storlek när barn träder i deras föräldrars ställe

Hej! Min farmors lägenhet skall säljas och hennes barn vill göra arvskifte nu. Min farmor har tre barn som lever. Hennes make dog för 15 år sedan. Min syster och jag hade en utomenskaplig farfar som inte heller lever. Vår pappa dog 1980. Därför träder vi in

Min fråga är: kommer min farmors barn få 3/4 och jag och min syster dela på 1/4? Dvs 12.5% kvar vid en kommande försäljning

Ärver de även sin pappas del av boet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Arvsordningen

Lagen har delat in olika familjemedlemmar i olika arvsklasser, parentelprincipen, vilket är utgångspunkten vid fördelning av arv. Avkomlingar (barn) har bäst arvsrätt och är alltså i den första arvsklassen, är inte barnet i livet är det i så fall avkomlingar till barnet som har rätt till arvet i det avlidna barnets ställe, 2 kap 1 § Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Du och din syster hamnar i första arvsklassen, eftersom ni är avkomlingar till er avlidne far. Make/ maka har rätt till efterarv efter sin avlidna respektive, det är endast då som en make/maka ärver före gemensamma barn, 3 kap 2 §, ÄB.

Påverkan av er utomäktenskapliga farfar

Från frågan förstår jag det som att det endast var er farfar som var utomäktenskaplig och att de tre övriga syskonen hade samma farfar. Var deras gemensamma farfar gift med er farmor när han gick bort så har er farmor mottagit ett efterarv. Det här betyder att hon har förvaltat arvet efter den bortgångna farfaderns arv åt deras gemensamma barn, 3 kap 5 §, ÄB. Då er far inte var ett av deras gemensamma barn måste eftearvsdelen skiljas från er farmors övriga tillgångar, därefter stämmer det alldeles riktigt att du och din syster vid arvskiftet får dela på 1/4 av kvarlåtenskapen efter er farmor, då ni träder istället för er far som inte längre är i livet, 23 kap 2 §, ÄB.

Är det så att er farmor inte var gift med de andra barnens farfar, finns det inget efterarv som behöver skiljas åt oh ni kommer efter det att bodelningenen är gjord och skulderna i dödsboet är betalda, att vid skiftet få dela på 1/4 av arvet efter er farmor.

Om det skulle vara så att ni inte kan enas om hur arvet ska fördelas har ni rätt att begära en skiftesman som kan skifta egendomen, 23 kap 5 §, ÄB, det är dock dödsboet som kommer att stå för betalningen av en skiftesman, 17 kap 7 §.

Sammanfattningsvis

Efter att efterarvet har skilts från er farmors egendom, om det finns efterarv, kommer du och din syster att få dela på er fars del av arvet, 1/4. Du och din syster kommer alltså var att få 1/8 av er farmors arv.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare