Arvsavstående samt skuldebrev

Hej,

Jag och min bror är särkullsbarn eftersom vår mamma gifte om sig. Hon gick bort för ca 2 år sen. Då avsa vi oss vår arvsrätt för att hon ville att hennes man skulle ha orubbat bo. Det jag undrar är om vi kan kräva våran laglott nu? Och sen har vi en revers gentemot honom på 150000. När kan vi kräva honom på dom pengarna. Han bor inte kvar i lägenheten dom hade utan på ett hem. Hans yngsta dotter bor i lägenheten nu.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om ni har avstått från arvet till förmån för moderns make, gäller detta avstående så länge han lever. Istället har ni, som ni säkert vet, rätt att få ut en andel av makens egendom som arv när han avlider (se här). Om den egendom ni avstod till förmån för maken t.ex. utgjorde 40 % av hans egendom efter arvet, har ni rätt att få ut 40 % efter honom (se här).

När det gäller reverser med ett betalningsdatum på, är det förstås detta datum som gäller. Om man inte har bestämt något datum och det heller inte finns några andra villkor för när betalning skall ske, kan skulden krävas in när som helst (se här). Om det skulle vara så att skulden inte är betald när maken avlider, skall dödsboet betala den innan arv sker.

Hör gärna av er igen om ni har några fler frågor kring det här!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare