Arvsrätt vid äktenskapsförord

Hej! Två makar har upprättat ett äktenskapsförord. Allt ska vara enskild egendom. Maken avlider och lämnar två barn från ett tidigare förhållande. Har jag uppfattat rätt: endast de två barnen ärver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga besvaras genom att kika på ärvdabalken. Huvudregeln är att den efterlevande makan ärver enligt 3:1 1 st ÄB. Dock så har ett sälkullsbarn (barn som inte är gemensamma) rätt att få sin arvslott direkt och således lämna den efterlevande makan "arvslös".

Det finns dock en basbeloppsregel som återfinns i 3:1 2 st ÄB. Den förklarar att den efterlevande makan har rätt till kvarlåtenskap till ett värde som motsvarar fyra prisbasbelopp. I det här värdet inkluderas även egendom som den efterlevande makan fått vid en eventuell bodelning och den enskilda egendomen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare