Att reparera min klocka kostade mer än avtalat- vem har rätt?

Jag har en klocka som jag har fått av mina föräldrar. Den kostade 5 000 kronor när jag fick den. Nu har det gått tre år sedan jag fick den och tyvärr blev den vattenskadad för drygt en månad sedan.

Jag gick till en urmakare, som tittade på klockan och uppskattade att det skulle kosta ca 1 500 kronor att reparera den. Jag accepterade detta och lämnade in klockan. När jag kommer för att hämta klockan vill urmakaren ha 1600 kronor eftersom han hävdar att felet var mer omfattande än han först trodde. Han säger att han har försökt nå mig utan framgång, och istället bestämde sig för att fullfölja reparationen. Jag vägrade att betala mer än 1500 kronor som vi hade avtalat. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om reparation av en klocka vilket innebär att det utförs en tjänst på en vara. Därmed blir konsumenttjänstlagen (förkortat KtjL) tillämplig.

Du förklarar att urmakaren uppskattat att reparationen ska kosta 1500 kr men sedan insett att skadan varit mer omfattande än vad han trodde och därför höjt priset till 1600 kr. Om det hade funnits ett fast pris på reparationen hade urmakaren inte kunnat gå över priset men eftersom att han har gett en uppskattning på hur dyrt det kommer bli, har han utrymme att överskrida priset till viss del. Reparationen får inte överstiga det avtalade priset mer än 15 procent enligt KtjL 36 § 2 st. I ditt fall blir det 225 kr, alltså 1725 kr. Urmakaren har endast begärt 100 kr mer än avtalat pris och verkar dessutom försökt informera dig om överskridningen av priset. Min bedömning är därför att urmakaren inte har gjort något fel.

Om du vill läsa mer om dina rättigheter som konsument kan du vända dig till Hallå konsument (se här).

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline med dina funderingar.

Allt gott,

Ceda ImranovaRådgivare