Avbeställning av bil och avlagd handpenning

Hej!

Jag har lagt handpenning på en bil som kostade 170000, swishade 5000 kr som reservation men ångrade mig skriftligt till dem dag 13 pga att jag har fått akuta ekonomiska förhinder (havererat värmesystem) och kan därmed ej köpa bil just nu, även om jag fått lån beviljat via banken.

Det fanns inget kontrakt påskrivet och inget annat avtal som bilfirman upplyst mig om som reglerade villkoren för handpenningen. Jag har ej sett bilen utöver deras Blocketannons och hade bestämt att genomföra köpet (med min bil som inbyte och en mellanskillnad på 95000) någon dag senare.

Jag trodde att jag hade rätt till åtminstone en del av handpenningen tillbaka via paragraf 37 i konsumentköplagen (utöver deras kostnader enligt paragraf 41?), men de påstår att de har rätt att behålla hela summan pga kostnader det inneburit att ej sålt den på de 13 dagarna - utan att ha redovisat för vilka kostnader detta är. De påstår att jag endast har rätt att ångra mig 3 dagar efter lagd handpenning, jag trodde mig ha den rätten i 14 dagar.

Vore mycket tacksam för hjälp att reda ut vad som gäller kring detta och vilka lagar/paragrafer som reglerar detta!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder Lawline med din fråga!

Som jag förstår din situation så har du köpt en bil genom en annons på blocket av en bilfirma. Frågorna du har är, som jag tolkar det, om du endast har rätt att ångra dig 3 dagar efter lagd handpenning eller 14 dagar, samt om bilfirman har rätt att behålla handpenningen på grund av kostnader enligt 41 § konsumentköplagen. I och med att du köpte bilen genom blocket och inte genom ex. bilfirmans egna hemsida blir inte lagen om distansavtal tillämplig, utan som du säger blir konsumentlagen mycket riktigt tillämplig.

Avbeställning av bilen

Som du har angett i din fråga har du rätt att avbeställa enligt 37 § konsumentköplagen. Denna rätt gäller ända till dess att varan avlämnats. Som jag tolkar din situation så är bilen kvar hos bilfirman. Detta innebär att du fortfarande har kvar din rätt att avbeställa. Du har också angett att bilfirman hävdar att du endast har 3 dagars ångerrätt, vilket då skulle följa av ert avtal. Detta skulle vara till nackdel till dig jämfört med den möjlighet du har i 37 § konsumentlagen. På grund av att det är en nackdel så är det avtalsvillkoret inte giltigt enligt 3 § konsumentköplagen. (Vidare är det också ogiltigt eftersom du inte fick reda på villkoret före köpet). Min slutsats i denna delfråga är alltså att du har rätt att avbeställa.

Handpenningen och kostnader

Som du mycket riktigt identifierat så har säljaren rätt till ersättning på grund av avbeställningen enligt 41 § konsumentköplagen. Där står det att säljaren kan ha rätt till ersättning för kostnader som denne lidit på grund av utebliven försäljning. I och med att du har lämnat en handpenning anses det indirekt som att ni har avtalat om ett tak för den ersättning som säljaren ska ha rätt till.

Rätten till ersättning omfattar bland annat säljarens utgifter för förberedelse för uppfyllelse av avtalet. Ersättning kan också utgå för förluster som bilfirman har gjort genom att ha låtit bli att vidta andra dispositioner i tron att ert avtal skulle uppfyllas. En sån förlust kan vara om säljaren avböjt att sälja bilen till någon annan. Det krävs dock att bilfirman till viss del kan visa vilka förluster de lidit. Med andra ord måste bilfirman redovisa vilka kostnader och förluster de har haft för att kunna ta det ur din handpenning, och ska återbetala resten till dig. Om det däremot är så att ni har avtalat att de har rätt till att behålla hela handpenningen vid ett avbrutet köp så har de rätt till hela beloppet enligt avtalet.

Hoppas detta besvarade dina frågor och funderingar!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare