Avgift för andrahandsupplåtelse

Hej! Jag hyr en bostadsrätt i andrahand och nu vill min pojkvän flytta in hos mig. Har föreningen rätt att ta ut en extra avgift baserat på antal boende i lägenheten? I mitt fall vill dom nu lägga till en extra avgift på 2415 kr i och med att man lägger till en i bostaden. Denna avgift är alltså den avgift min hyresvärd betalar till föreningen för att få hyra ut i andrahand, där dom nu ökar den avgiften med 2415kr baserat på antal boende i lägenheten. Som min hyresvärd i sin tur vill att jag ska betala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag utgå från att föreningens stadgar säger att en avgift för andrahandsupplåtelse får tas ut.

Avgift för andrahandsupplåtelse

Av 7 kap. 14 § första stycket bostadsrättslagen framgår att en förening har rätt att ta ut en avgift för andrahandsupplåtelse om det anges i stadgarna. Avgiften får årligen motsvara högst 10 % av prisbasbeloppet (7 kap. 14 § femte stycket bostadsrättslagen). Prisbasbeloppet år 2022 är 48 300 kr, varför en förening får ta ut högst 4830 kr i andrahandsupplåtelseavgift per år.

Det ovan innebär att föreningen har rätt att ta ut en avgift för andrahandsupplåtelsen om detta anges i föreningens stadgar. I din fråga nämner du att föreningen redan tar ut en avgift för andrahandsupplåtelsen. I bostadsrättslagen finns ingen bestämmelse som uttryckligen hindrar föreningen från att höja avgiften. Att ändra en avgift för andrahandsupplåtelse är tillåtet så länge den totala avgiften inte kommer att överstiga 10 % av prisbasbeloppet (4830 kr). Min rekommendation är därför att du kontrollerar om den totala avgiften (den gamla avgiften + extra avgiften om 2415 kr) överstiger 4830 kr per år (10 % av prisbasbeloppet). Gör den det, strider det mot bostadsrättslagens bestämmelser. Om den nya avgiften däremot understiger eller motsvarar 4830 kr behöver du betala den.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare