Kan man begära ekonomisk ersättning när säljaren erbjudit en ersättningsbil?

Hej,

vi har vår nya bil på verkstad efter att vi reklamerat ett antal fel. Vi har blivit erbjudna ersättningsbil, men tackat nej till det (bl a för att vi upplever företaget som väldigt besvärliga att ha med att göra). Min fråga är om vi trots det har rätt till avbrottsersättning från bilföretaget för att vi varit utan vår nya bil ett längre tag. Det är en olägenhet för oss som vi vill ha kompensation för och vi tänker oss en kompensation motsvarande den som vårt försäkringsbolag skulle ge oss, dvs 100 kr/dag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag tolkar din fråga som att "bilföretaget" dels är säljaren, dels är det företag som erbjudit dig en ersättningsbil. Jag tolkar även din fråga som att du köpt bilen i egenskap av konsument (privatperson). Eftersom du som konsument har köpt bilen av en näringsidkare (bilföretaget), finner vi svar på din fråga i konsumentköplagen (KköpL).

När en vara är behäftad med fel, kan köparen enligt 22 § KköpL göra gällande vissa påföljder, bl a ersättning. Enligt 27 § KköpL har dock säljaren rätt att i första hand avhjälpa felet eller omleverera varan. Först när säljaren inte avhjälper felet eller omlevererar varan, har du som köparen rätt till ersättning. Eftersom säljaren erbjudit dig en ersättningsbil, och därmed försökt avhjälpa felet/omleverera varan, har du som köpare inte rätt till ersättning från säljaren.

Hoppa det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare