Avräkning av förskott på arv

Min mamma som är änka har sålt en fastighet till min syster. Köpeskillingen var ca 1 mkr lägre än vad som kan ha antagits vara marknadsvärdet vid överlåtelsen. Kan jag betrakta mellanskillnaden mellan köpeskillingen och ett fastställt marknadsvärde vid tidpunkten för överlåtelsen som ett förskott på arv? Min mamma har ett litet kapital och skulle kunna kompensera mig under sin levnad. Kan ett gåvobrev, med ett belopp motsvarande den "rabatt" min syster fick vid köpet av mammas fastighet, lösa vårt problem? Eller är det bättra att lösa detta när jag och min syster någon gång i framtiden ska dela på boet efter mamma, och att jag då gör anspråk på arvsförskott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv

Som huvudregel gäller att vad en arvlåtare gett sin bröstarvinge i livstiden räknas som förskott på bröstarvingens arv om inte annat framgår av t.ex. ett gåvobrev eller en överlåtelsehandling, (6 kap 1 § första stycket ärvdabalken).

Då din mor har sålt fastigheten till din syster för ett underpris är det att betrakta som en gåva och ska därför avräknas som förskott på arv. Förskottet utgörs av egendomens värde vid mottagandet, alltså fastighetens värde vid tidpunkten då din mor sålde fastigheten till din syster, (6 kap 3 § ärvdabalken).

Förstärkt laglottsskydd

Din syster behöver inte avräkna gåvan om dess värde överstiger vad hon annars skulle fått i arvslott efter er mor, (6 kap 4 § ärvdabalken). Skulle gåvan på grund av det kränka din laglott som är halva arvslotten kan du begära jämkning av laglott, (7 kap 4 § första stycket ärvdabalken).

För att du ska kunna begära jämkning av laglott enligt 7 kap 4 § ärvdabalken förutsätter det att gåvan givits under sådana omständigheter att det är att betrakta som ett testamente. Det innebär att syftet ska ha varit att ordna succession efter arvlåtaren t.ex. genom att gåvan givits en kort tid innan arvlåtarens bortgång eller att arvlåtaren fortfarande kunnat nyttja gåvan fram till sin död, gåvan har med andra ord inte inneburit en tillräckligt stor uppoffring för arvlåtaren. Om så är fallet måste du inom ett år från det att bouppteckning efter arvlåtaren avslutades väcka talan i den domstol där arvlåtaren hade att svara, (7 kap 4 § 2 stycket ärvdabalken).

Sammanfattning

Mellanskillnaden mellan köpeskillingen och marknadsvärdet av fastigheten är att betrakta som förskott på arv som ska avräknas på din systers arvslott efter er mor. Det är däremot en god idé att jämna ut förhållandet mellan dig och din syster genom ett gåvobrev som din mor utfärdar där du kompenseras med mellanskillnaden när möjligheten ändå finns.

Går det inte att jämna ut förhållandet genom t.ex. ett gåvobrev sker avräkning i vanlig ordning när ni delar på boet efter er mor. Om gåvan överstiger vad din syster skulle fått i arvslott efter er mor och det samtidigt kränker din laglott kan du begära jämkning under förutsättning att gåvan är att betrakta som ett testamente. En sådan begäran måste framställas inom ett år från det att bouppteckningen efter din mor avslutades.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare