Avstå från arv och efterarv

Hej, här är en fråga om efterarv.

Min mammas make i hennes andra äktenskap hade två barn med sin första fru. När han dog avstod det ena vuxna barnet skriftligen från att ärva sin pappa.

Nu har min mamma dött och jag undrar om barnet som redan avstått sitt fadersarv är berättigat till efterarv och ska kallas till bouppteckningen efter min mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Avstå från sitt arv

En arvinge kan frånsäga sitt arv genom en arvsavsägelse. För att detta ska ske krävs att arvtagaren är myndig samt att avsägelsen görs skriftligt hos arvlåtaren eller genom att godkänna ett testamente.

En bröstarvinge till arvlåtaren, det vill säga dennes barn, har dock alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av vad som skulle tillfallit honom enligt lag, se 7 kap. 1 § Ärvdabalken. En bröstarvinge kan i huvudregel inte avsäga sig sin laglott utan att ha fått skälig ersättning för detta. Om arvet går till en närstående till den som vill avsäga sig arvet kan man avsäga även från sin laglott, se 17 kap. 2 § första stycket Ärvdabalken.

Efterarv

Barnet i din pappas första äktenskap räknas som en "särkullbarn" i förhållande till din mamma. Barnet har rätt till arv från sin egen förälder. Hen har rätt att ta ut sin del av arvet direkt efter den avlidne, även om den avlidne är gift, se 3 kap. 1 § 1 stycket Ärvdabalken. Om särkullbarnet väljer att avstå från att ta ut sitt arv direkt så blir det aktuellt med ett efterarv så som för de gemensamma barnen, se 3 kap. 9 § Ärvdabalken. Den senare avlidnes kvarlåtenskap (i det här fallet din mammas) ska fördelas lika mellan arvingarna.

Så svaret på din fråga beror på ifall barnet har avsagt sig arvet i enighet med ovannämnda eller enbart avstod från att ta ut sitt arv direkt. I senare fall har personen rätt till efterarv och ska kallas till bouppteckningen. Hoppas du fick svar på frågan!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare