Avtalad standard bilköp

Hej! Köpte en bil denna veckan från et bilfirma. Och påutrustningen skulle de ingå backkamera. Då jag gick och kolla så fanns de ingen backkamera på bilen. Jag frågade bilförsäljare och han sa att de var dom som har skrivit fel på utrustningen. Har jag rätt att kräva att få et backkamera ifrån dom, då det står att de ska vara med i utrustningen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De regler som gäller i din situation finns i konsumentköplagen, förkortad KköpL som du hittar här.

Fel på bilen

Som jag har förstått din fråga så stod det i annonsen när du köpte bilen att det skulle finnas backkamera på bilen men att denna sen inte fanns i bilen. Man kan säga att det då föreligger ett fel på bilen, KköpL 19 § 1-2 st.

Det blir sen en fråga om när du upptäckte att backkameran saknades. Om det var så att du märkte att backkameran saknades innan du köpte bilen och sen ändå köpte bilen så har du inte rätt att kräva backkameran, KköpL 20 §. Samma sak är det om bilfirman innan du köpte bilen sagt att de skrivit fel på utrustningen.

Om du upptäckt att backkameran saknats efter att du köpt bilen eller om bilfirman efter att du köpt bilen sagt att de skrivit fel på utrustningen så kan du ha rätt att kräva att du får backkamera, KköpL 22 §.

Reklamation

Du måste då meddela bilfirman om felet, alltså göra en reklamation så snabbt så möjligt, KköpL 23 §. Om det inte gått mer än två månader sen du märkte att backkameran saknades så har du gjort din reklamation i rätt tid.

Påföljder

Du kan då som nämnt kräva att du får en backkamera. Kan bilfirman inte ge dig en backkamera så kan du försöka kräva prisavdrag, KköpL 28 §.

Om det var väldigt viktigt för dig med en backkamera kan du rent av häva köpet, alltså att du lämnar tillbaka bilen och får tillbaka dina pengar, KköpL 29 §.

Övrigt

Jag kan också passa på att tipsa dig om att besöka webbsidan hallakonsument.se där man kan få mer tips som konsument.

Kort sammanfattning

För att kort sammanfatta det jag skrivit så kan du kräva att få backkameran om det är först efter köpet som du märkt att backkameran saknades och att bilfirman efter köpet sagt att de skrivit fel på utrustningen.

Hoppas att detta var till någon hjälp och återkom gärna om något var oklart

Vänliga hälsningar

Jean NaboRådgivare