Avtalsrätt för konsumenter

Hej!

Igår fick jag ett paket hem till mig. Det var från ett företag som heter Super Shopping. Det innehöll ett paket med fiskleveroljetabletter. Det innehöll även en faktura på 98,50kronor som skall betalas innan den 11/11 2016.

Jag har aldrig hört talas om företaget och aldrig beställt något av dem. Blev mycket förbannad och orolig. Jag är en ordentlig människa som är noga med att ha god koll på min ekonomi.

Det står att paketet inte kan returneras och att man kan avbeställa abonnemanget på deras hemsida www.supershopping.se eller per telefon på deras kundtjänst 040-6741846.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Oavsett om det här är en bluff eller ett rent misstag behöver du inte oroa dig. Det finns många regler som ger konsumenter som dig skydd.

De lagarna som gäller vid handel på nätet är lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (e-handelslagen) samt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Dessutom kan den allmänna avtalslagen (AvtL) vara relevant till din situation.

E-handelslagen ställer främst krav på säljaren att lämna viss information till köparen. I DAL finns en regel om ångerrätt som ger konsumenter 14 dagar att ångra sitt köp, 2 kap. 10 § DAL.

I ditt fall behöver du dock inte utnyttja ångerrätten eftersom du har inte köpt någonting från början, du har inte ingått i avtal med företaget överhuvudtaget. Avtalsrättsmässigt har det inte skett något anbud och accept, således har inget avtal slutits, se 1 kap. 1 § AvtL. Det innebär att du inte är skyldigt att betala någonting.

Bevisbördan ligger på den part som hävdar att ett avtal har kommit till stånd, vilket är företaget i detta fall.

Från ett bevishänseende är det är viktigt att ha all kontakt med företaget i skrift såsom via email. Du bör därför meddela företaget i skrift att du inte har ingått avtal med dem d.v.s. inte har beställt någon produkt och inte heller har köpt något abonnemang. Meddela också att du vill skicka tillbaka produkten och att företaget ska bekosta returposten. Bestrid fakturan och gör klart att du inte vill ha några fakturor i framtiden.

Jag rekommenderar att du även anmäler företaget till Konsumentverket. http://www.konsumentverket.se

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare