Barnbarn fick en klocka och vem som ska få huset

Mor gav bort pappas guldklicka till vår systers son då pappa avlidit . Är inte det förtida arv till min syster . Jag tycker de är fel att ge bort en så dyr kl till ett barnbarn fast hon har fler. Hur räknas det ska vår syster ha mindre då vi alla tycker de är fel är ju från fars arv mamma get bort den då vi är bröstarvingar . Har en hök i bland oss som påstår att hör hon skulle få huset men de finns inget skrivet. Vi är 4 syskon och vi andra har endas hört både far o mor sagt denna människan ska inte ha huset de enda hon ser är dollartecken så de till oss tre . Sen är de ju hon er som bestämmer allt o ska ha allt med värde. Hon berättade att mamma gett bort fler sak.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Guldklockan

När någon ger en gåva till sina barn så är det förskott på arv om inget annat är sagt, men när det är en annan arvinge, som ett barnbarn, så är det inte förskott på arv om inte din mor har sagt att det ska vara förskott på arv (Ärvdabalk 6 kapitel 1 §). Klockan ska alltså inte avräknas från din systers lott.

Huset

Om höken är ditt syskon så har hon rätt till en lika stor andel av arvet efter föräldrarna som ni andra syskon får. Om era föräldrar inte skrivit något annat i testamente så ska ni syskon få samma värde var i arv efter era föräldrar (Ärvdabalk 2 kapitel 1 §). Vem som ska få vilken egendom bestämmer ni gemensamt om inte era föräldrar sagt något om vem som ska få vad. Det är era föräldrar som bestämmer över sin egendom, och att höken fått för sig att hon ska få huset spelar ingen roll när era föräldrar sagt att det inte ska bli så.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare