Barnets bästa är avgörande för frågan om vårdnad

Hej jag undra det är så att min dotters har inte varit hos sin pappa på flera år hon vill inte sen har han umgänges förbud för sina andra barn (med en annan kvinna då) pga misshandel ! De ända gånger han kommit vart när han skulle skryta om nytt jobb och hur mycket tösen min skulle få !! Men inget av det vart sant inga miljoner hade han ! Som han sa till dottern !

Nu är dottern 14 år och vill att jag ska ansöka om ensam vårdnad !! Hur stor är chansen och om han inte går med på det vad gör jag då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den som vill ansöka om ensam vårdnad får vända sig till tingsrätten. Domstolen kommer att fatta beslut utifrån vad som anses vara "barnets bästa" (se 6 kap. 2a § föräldrabalken). Vad som är barnets bästa i ditt fall är svårt att avgöra utan att ha tillgång till ytterligare information. Jag kan däremot uttala mig om vad domstolen generellt brukar beakta vid bedömningen. Det finns ingen uttömmande lista på kriterier som utgör barnets bästa men nedanstående punkter är mycket vanligt förekommande.

Först och främst beaktas risk för att barnet far illa. Om man kan visa att det finns risk för att fadern psykiskt eller fysiskt kommer att misshandla dottern, talar det mycket starkt för att han inte ska få vårdnad. Det gäller även om barnet skulle fara illa psykiskt genom att exempelvis behöva bevittna missbruk eller våld mot annan i hemmet.

Vidare ska man i bedömningen ta hänsyn till den s.k. kontinuitetsprincipen vilken innebär att barnet inte i onödan ska behöva ryckas bort från sin bekanta miljö. Om dottern således uteslutande har bott med dig och endast träffat sin far ett fåtal gånger talar det starkt för att vårdnaden fortsatt ska tillfalla dig. Barn anses ha behov av kontinuitet och trygghet i sin hemmiljö.

För det tredje ska barnets egna vilja beaktas i proportion till barnets ålder och mognad. Detta innebär att det, å ena sidan, inte finns någon på förhand bestämd ålder där barnet helt och hållet får besluta i frågor om vårdnad. Det finns, å andra sidan, inte heller någon på förhand bestämd ålder där barnets vilja aldrig kan beaktas (åtminstone i teorin). Klart är dock att ju närmare myndighetsålder ett barn är desto större hänsyn ska tas till barnets egna vilja. En normalt mogen 14-åring bör i relativt hög grad anses kunna tillvarata sitt eget bästa och således bör dennes egen vilja i vårdnadsfrågan tillmätas stor betydelse.

Sammanfattningsvis: Det är som sagt svårt att med säkerhet uttala sig om dina chanser att få ensam vårdnad utan full insikt i era familjeförhållanden. Utifrån informationen i din fråga talar dock vissa omständigheter starkt för att du skulle kunna få ensam vårdnad. Bl.a. bör din dotters egen vilja tillmätas betydelse samt det faktum att hennes relation till pappan är närmast obefintlig. Om det dessutom går att styrka att fadern haft en historia av våld i hemmet talar det mycket starkt för att han inte bör ha vårdnad om barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare