Barnets bästa ska vara avgörande vid en vårdnadstvist

Hej. Jag har träffat en tjej som har två barn sedan tidigare förhållande . Nu är hon i familjerätten om vårdnaden på hennes son. Samtidigt är hon gravid mer mig. Kommer detta påverka domen i familjerätten ? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

När rätten avgör vilken förälder som ska ha vårdnaden om ett barn ska barnets bästa vara avgörande (se 6 kap. 2 a § föräldrabalken). I samma paragraf anges att rätten särskilt ska ta hänsyn till risk för övergrepp, bortförande eller att barnet i övrigt far illa och barnets behov av nära och god kontakt med båda föräldrarna. Att din tjej väntar barn med dig torde inte påverka bedömningen i vårdnadstvisten.

Det som kan påverka är samarbetsförmågan mellan föräldrarna, föräldrarnas lämplighet i övrigt (ev. missbruk och liknande), om din tjej har något boende, osv. Saker som är relaterat till barnets välmående.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare