Begränsningar av vad som ska räknas som förskott på arv

När det gäller gåvor till ett av barnen i ett dödsbo, förskott på arv , försäljning av mark till underpris ( myckt lägre än taxeringsvärdet) finns någon regel om tidsbegränsning när vi övriga barn kan åberopa att det är en förskottsarvsfråga ? (Tex att det kanske är inom 10 år efter försäljningsdagen som vi har rätt att agera i förskott på arvsfrågan?)

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att ställa din fråga till Lawline!

Nej, det finns inga tidsbegränsningar för vad som ska räknas på förskott på arv - detta framgår motsatsvis av Ärvdabalken 6 kap. Däremot finns det andra begränsningar som kan vad bra att känna till.

Till exempel anses inte gåvor som ska tillgodose uppehälle och utbildning (Ärvdabalken 6 kap 2 §) som förskott på arv. Detsamma gäller gåvor där det tydligt framgår att gåvan INTE skulle avräknas som förskott på arv (Ärvdabalken 6 kap 1 §). Huvudregeln är alltså att gåvan ska avräknas om inte det kan visas att detta inte var avsikten.

Det kan också tilläggas att man vid avräknandet som huvudregel utgår som gåvans värde vid mottagandet, alltså inte vid dödsfallet och sedermera arvsskiftet (Ärvdabalken 6 kap 3 §).

Lawline RådgivareRådgivare