FrågaPROCESSRÄTTDomstol28/03/2022

Behöver en part svara på ett brev från en motpart som påstår att det begåtts något olagligt?

Vi driver ett AB och har en liten text på förstasidan om oss och vad vi gör.

Detta har vår tidigare arbetsgivare synpunkter på och har genom en advokat skickat ett brev för det påstås att vi ev strider mot marknadsföringslagen paragraf 8,10.

Vi anser givetvis inte det men undrar om vi överhuvudtaget måste respondera på detta brev?

Är det verkligen vår tidigare arbetsgivare som skall tvinga oss?

Är det inte i så fall de som ska anmäla till marknadsförings domstol ?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Eran tidigare arbetsgivare kan inte tvinga er att göra någonting. Det är en domstol som (efter att ha prövat en potentiell tvist) genom dom möjliggör att ni kan bli tvungna att exempelvis ändra texten på eran hemsida. För att domstolen skulle kunna komma fram till en sådan dom måste domstolen dock finna att ni i detta fallet faktiskt brutit mot marknadsföringslagen. Ni har inte heller en skyldighet att respondera på brevet från er tidigare arbetsgivare om ni inte anser att ni har gjort något fel. Men om ni inte responderar kan det leda till att er tidigare arbetsgivare tar upp frågan till en domstol, och om det sker kommer ni vara skyldiga att bemöta stämningen från er tidigare arbetsgivare i domstol.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare