Behöver hyresgäst betala räkning från fastighetens vägförening?

Hej

Jag hyr ett hus på landet av en privatperson.

Nu har jag fått en räkning på andel i vägunderhåll.

Det är inte snöröjning eller sandning utan vägföreningen där min fastighetsägare är med i har beställt grus som lagts ut på vägen för 14000 kr.

Nu vill min hyresvärd att jag skall betala 2500 kr för detta eftersom jag kör på vägen och är denna fastighets andel.

Är det jag som skall betala för detta eller är det hyresvärden. Jag har inget inskrivet om detta i mitt hyresavtal.

Har nu bott här 1,5 år .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det vill du kort och gott ha svar på ifall du som hyresgäst behöver betala en avgift från vägförening som fastigheten är ansluten till.

Behöver du betala avgiften från fastighetens vägförening?

En väg som förvaltas av en vägförening är en s.k. gemensamhetsanläggning och regleras i anläggningslagen. Gemensamhetsanläggningen tillhör de berörda fastigheterna och kan förvaltas på olika sätt. I det här fallet sköts förvaltningen genom en vägförening där fastighetsägarna till de berörda fastigheterna är medlemmar. Du som hyresgäst är inte på något sätt del i vägföreningen och är inte alls ansvarig för avgifter från vägföreningen. Det är fastighetsägarens bekymmer (anläggningslagen 15 § andra stycket).

Om du och hyresvärden (som jag kommer anta är fastighetsägaren) kommit överens om att du utöver hyran ska stå för sådana kostnader blir du betalningsskyldig men det måste i sådana fall uttryckligen följa av ert avtal. Annars har hyresvärden inte någon möjlighet att kräva dig på betalning för räkningen.

Vad du bör göra

Du skrev i din fråga att det inte står något om betalningsansvar för sådana kostnader i ert hyresavtal vilket är bra. Jag rekommenderar att du kollar igenom att du inte heller gått med på ansvar för sådana kostnader i någon dokumenterad kommunikation. Om du inte gjort någon sådan överenskommelse har du ryggen fri.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare