Beräkning, förskott på arv

Tänkte höra så jag har fått allt klart för mig vad som gäller angående arvslott.

Vi är 3 syskon där 1 har fått ut 140 000:- och en 14 000:- i förtida arv medans den tredje inget.

Låt säga där finns en bostadsrätt med ett värde på 600 000:- och 100 000:- i tillgångar hur räknar man ut respektive arvslott och efter försäljning av bostadsrätt så utgår väl 30% i skatt. Så den tredje som inte fått ut förtida arv kommer att stå där med Svarte Petter? Eller, tacksam för en förklaring med en formel.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Reglerna om förskott på arv finns i 6 kap. Ärvdabalken (ÄB) där det stadgas i 6 kap. 1 § att en avräkning av förskottet ska ske angående arvsfördelningen. Jag kommer i beräkningen utgå från att arvet som beräknas är efter en förälder till er tre syskon.

Din fråga rörde även en försäljning av en bostadsrätt. Bostadsrätter beskattas som kapital enligt inkomstskattelagen (IL). Det stadgas i 44 kap. 13 § IL att vad som ska beskattas är kapitalvinsten vilken är skillnaden mellan ersättningen för tillgången och omkostnadsbeloppet. I 46 kap. 18 § IL anges det att inte hela kapitalvinsten ska tas upp till beskattning utan enbart tjugotvå trettiondelar samt i 65 kap. 7 § IL stadgas det att skattesatsen är 30% av vad som tas upp till beskattning. Multiplicera tjugotvå trettiondelar med 30% och du får då en effektiv skattesats på 22% av kapitalvinsten.

Jag inte kunna räkna ut någon kapitalvinst då jag inte vet omkostnadsbelopp, ett belopp som främst består av vad bostadsrätten köptes för. Under min beräkning av förskottet på arv kommer jag istället räkna som att det totala värdet av egendomen som ska fördelas vid arvet är 600 000 kr.

Huvudregeln för att räkna ut förskottet på arv är formeln a=(b+f)/n

Där a=arvslotten, b= behållningen i boet, f = förskottet och n= antalet arvingar. Dena formel funkar även om flera arvingar fått förskott.

a=(600+14+140)/3= 754/3= ~ 251

Varje arvinge har således rätt att få ut 251 000 kr av dödsboet.

Den om redan fått 140 000 kr kommer således få 111 000 kr (251 000 - 140 000)

Den som redan fått 14 000 kr kommer således få 237 000 kr (251 000 - 14 000)

Du som inte redan fick ett förskott får 251 000 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jakob PeräRådgivare