Bestämmelser om störande grannar

Hej,

Vilken lag reglerar störande festande nattetid i ett område som består av hotell, vandrarhem och bostadsrätter.Alla hus liggernära inpå varandra och inom Orust kommun.

Hälsningar

Nyfiken

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

I jordabalkens 12 kap. återfinns vad som brukar kallas hyreslagen, och den reglerar förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst men också hur man som hyresgäst ska förhålla sig. I 12 kap. 25 § Jordabalken framgår det att hyresgästen vid användandet av lägenheten ska se till så att andra som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som är skadliga för hälsan eller som försämrar boendemiljö så att de skäligen inte bör tålas. Angående fester är det möjligtvis så att grannarnas boendemiljö försämras av störningarna.

Vid störningar ska hyresvärden ge hyresgästen tillsägelse om att störningarna ska upphöra omedelbart, se 12 kap. 25 § st. 2 Jordabalken. I värsta fall kan upprepade störningar leda till förverkande av hyresrätten.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare