Betala hyra under uppsägningstid

Hej!

Har inneboende sedan ett år, vi har muntligt bestämt att uppsägningstiden är en mån.

I sept sade hon upp sig för att flytta ut 1 nov, hon bet då hyra för nov.

Flytten blev ej av eller skulle skjutas fram...

Den 12/11 sade hon igen upp sig för att flytta in i sin nya lägenhet den 1/12.

Skall hon betala hyra för sin uppsägnings månad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten när det gäller allmän avtalsrätt är att de förpliktelser parterna åtagit sig enligt avtalet ska bestå även under uppsägningsperioden. Exempelvis när det handlar om hyresavtal så ska hyresgästen betala sin uppsägningstid under uppsägningsperioden och hyresvärden ska under samma period tillhandahålla hyresobjektet i fråga. Din fråga om din hyresgäst ska betala hyra för sin uppsägningsmånad bli således ja, det ska hon göra.

När sägs då avtalet upp och när slutar det att gälla? Man kan här ta ledning i lag om uthyrning av egen bostad som stadgar att hyresgästen får säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast en månad från uppsägningen, 3 §. Utifrån detta så följer alltså att om din hyresgäst säger upp avtalet den 12/11 så sägs avtalet upp vid månadsskiftet december/januari. En månad efter uppsägningen den 12/11 blir den 12/12, och nästa månadsskifte blir då dec/jan. Din hyresgäst bör därför betala hyra även under december månad.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare