Betydelse för gåvan som förskott på arv om den är enskild egendom eller giftorättsgods

Har det någon betydelse om arvlåtarens egendom är giftorättsgods eller enskild egendom för att en gåva under arvslåtarens livstid skall räknas som förskott på arv? Finns formkrav för att gåvan inte skall räknas som förskott på arv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Om gåvan är giftorättsgods och har blivit given till gemensam bröstarvinge så kommer den att räknas av från det totala arvet. Var gåvan till en annan arvinge så måste det föreskrivas att gåvan ska räknas av i det totala arvet efter den först avlidna maken, 6 kap 1 §, Ärvdabalk (1958:637), ÄB, se https://lagen.nu/1958:637. Det här innebär att om din make gett förskott på arv av ert giftorättsgods till en gemensam arvinge så kommer den gåvan att räknas av från arvet efter din make, och inte efter dig, trots att det är giftorättsgods.

Skillnaden om gåvan är enskild egendom, som måste ha föreskrivits när gåvan gavs, är att bröstarvingen som tar emot gåvan behöver inte oroa sig för att den ska ingå i dennes framtida giftorättsgods. För din mans del så utgör gåvan fortfarande en del av hans egendom, vad som gör enskild egendom annorlunda från giftorättsgods är just att egendomen aldrig blir gemensam utan håller sig enskild, vilket innebär att gåvan utgör en del av hans egendom.

Nej, det finns inga formkrav för att gåva inte ska räknas som förskott på arv.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare