Bevisbörda vid garanti

Hur ser bevisbördan ut i ett garantiärende?

För en vecka sedan lite drygt dog min dator. Då jag är "teknik entusiast" så köper jag alltid delar och bygger själv, vilket också inkluderar grundläggande felsökning när något händer. Jag konstaterar att det måste vara moderkortet som är boven i dramat, och då det är några månader kvar på garantin gör jag en returanmälan med en utförlig felbeskrivning och vad jag gjort för tester. Jag demonterar alla komponenter, sätter tillbaka alla skydd och returnerar i original emballage. När säljaren har tagit emot moderkortet och inspekterar det säger de att några av de 2000 små ömtåliga kontakter som sitter i processorsockeln har blivit böjda och att garantin inte gäller, de hävdar att jag skadat kontakterna, jag hävdar det felet har uppstått på deras sida. Faktum kvarstår att datorn dog utan att någon gjort något. De erbjöd sig att försöka att böja tillbaka kontakterna och testa kortet, vilket jag bad dem göra, men kortet fungerar inte. Min fråga är, hur ser bevisbördan ut i sett sånt här fall? Kan de avfärda mig så enkelt? Vem som helst av oss kan ha böjt kontakterna.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga verkar det som att du är konsument så jag kommer i mitt svar utgå från reglerna i Konsumentköplagen (1 § KKL).

Det korta svaret är att säljaren som huvudregel har bevisbördan för fel som visar sig under garantitiden. Jag kommer nedan gå igenom reglerna lite närmare.

Först och främst är Konsumentköplagen tvingande till fördel för dig som köpare. Det går inte att avtala om sämre villkor för dig jämfört med de som står i lagen (3 § KKL).

När det gäller garanti är huvudregeln att säljaren svarar för fel som visar sig under garantitiden, förutsatt att själva felet eller försämringen faktiskt täcks av garantin (21 § KKL). Det finns ett undantag till denna regel. Om säljaren kan göra sannolikt att försämringen beror på olyckshändelse, vanvård, onormalt brukande eller liknande så är säljaren inte ansvarig (21 § 2 stycket KKL). Exempelvis kan det vara om du inte följt viktiga skötsel- och serviceföreskrifter. Men det är säljaren som ska visa att försämringen beror på dig, de måste alltså göra mer än bara påstå att det beror på dig.

Vad ska du göra?

Eftersom jag inte vet tillräckligt om hur du hanterat moderkortet kan jag inte svara på vem som kommer bli ansvarig i just ditt fall, men jag råder dig att kontakta säljaren igen och påpeka att de måste visa att försämringen sannolikt beror på dig.

Jag vill också tipsa om möjligheten att anmäla sådana här tvister till Allmänna reklamationsnämnden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare