Bevisbördan i brottmål

Hej!

Jag har blivit anklagad och utpekad av en kvinna som sprider ryktet att jag skickat ett anonymt brev till hennes dotter. Brevet skall innehålla information om kvinnan och hennes relation till män.. Jag kan inte bevisa att det inte är jag som gjort det, men å andra sidan har hon inga bevis heller. Hittar heller ingen anledning till varför jag skulle gjort det. Det är väldigt otrevligt och jag känner mig kränkt och utpekad för något som jag absolut inte gjort. Om jag polisanmäler henne för förtal vad händer sedan, kommer de att göra en förundersökning som läggs ner för det finns inga bevis? Måste man ha vittnen, kommer vi båda att bli kallade till förhör ?. Jag kan nämna i sammanhanget att kvinnan i fråga är en känd moderatpolitiker, om nu hänsyn till det skall tas.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som gäller i brottmål i svensk rätt är att åklagaren ska kunna bevisa att du gjort dig skyldig till brott, bevisbördan ligger alltså inte på dig utan på åklagaren som ska gör gällande att det är ställt bakom rimlig tvivel att det är du som skickat dessa anonyma brev.

Beviskravet i brottmål är med andra ord väldigt högt, det ska inte finnas ett rimligt tvivel på att det inte är du som skickat breven.

Om det inte finns några vittnen eller annan bevisning som kan ge stöd för att du skickat brev kommer åklagaren inte väcka åtal. Åklagaren väcker endast åtal när det finns tillräckliga bevis för att någon har begått ett brott. Det ska heller inte spela någon roll om kvinnan i fråga är politiker eller inte. Bevisbördan och beviskravet är detsamma.

Om du har mer specifika omständigheter i fallet är du välkommen att kommentera nedan så ska jag försöka hjälpa dig.

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare