Bodelning innan arvsfördelning samt makes och särkullbarns arvsrätt

Arv och särkullbarn. Vi är ett gift par där han har inga egna barn, hon har två barn sedan tidigare. Om jag förstått av andra svar på denna sida så sker arv på detta vis i vårt fall. Om hon dör före mig så delas boet, jag får 50% och barnen de andra 50%. Jag ärver alltså inget efter min fru utan det gör barnen om de inte avstår sin rätt. Dör jag före min fru ärver hon mig helt och hållet och när hon sedan dör ärver hennes barn henne (allt). Är detta rätt uppfattat? Om vi vill undvika att jag blir kvar med hälften så måste vi skriva ett testamente, rätt?

Hälsningar

Per-Erik

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fru avlider först
Då ett äktenskap upplöses på grund av att ena maken dör ska en bodelning ske. Det framkommer av äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1 (här). I bodelningen ingår makarnas giftorättsgods, d.v.s. all den egendom som inte är enskild, vilket framkommer av ÄktB 7:1 (här). Du hittar en uppräkning på vad som utgör enskild egendom i ÄktB 7:2 (här). Det innebär att om din fru dör innan dig kommer du att ha rätt till hälften av vad som återstår av ert sammanlagda giftorättsgods efter att avdrag för skulder har gjorts, vilket framkommer av ÄktB 11:3 (här). Resterande egendom tillfaller din frus kvarlåtenskap och ska sedan fördelas lika på hennes arvingar enligt den legala arvsordningen i ärvdabalken (ÄB) 2:1 (här)

Som du framfört kan särkullbarn avstå från sin arvsrätt till förmån för den efterlevande maken enligt ÄB 3:9 (här). Det betyder att du i detta fall ärver din frus kvarlåtenskap med s.k. fri förfoganderätt, vilket innebär att du i princip får förfoga över arvet hur du vill, förutom att testamentera bort det. Efter din död har barnen efterarvsrätt till en kvotdel av din kvarlåtenskap, vilken räknas ut enligt följande formel:

Kvot = makes arv / (makes arv + egendom efter bodelning)

Makes arv
- Makes arv med fri förfoganderätt från dödsfall 1 - hur mycket ärvde efterlevande make?

Egendom efter bodelning (egendomsförhållandena vid dödsfall 1)
- Bodelningslotten vid bodelning
- Den efterlevande makens enskilda egendom
- Personliga rättigheter

Då du avlider först
Som ovan anfört ska en bodelning ske då ett äktenskap upplöses. Det innebär att hälften av ert sammanlagda giftorättsgods tillfaller din fru med full äganderätt, medan resterande egendom tillfaller henne med fri förfoganderätt. Det framkommer av ÄB 3:1 (här). Dina arvingar har sedan efterarvsrätt till den del din fru ärvde med fri förfoganderätt och hennes barn har således inte rätt till denna del av kvarlåtenskapen.

Vill du att hela din kvarlåtenskap ska tillfalla din fru med full äganderätt är min rekommendation att du upprättar ett testamente. Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst här. Testamenterar du hela din kvarlåtenskap till din fru kommer den, vid hennes död, att ingå i fördelningen av hennes kvarlåtenskap och således fördelas lika på hennes barn (förutsatt att inget testamente säger annorlunda).

__________________________________________________________________________________________

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare