Bostadsrätter och sammanslagning

Frågar för min dotters räkning.. Hon har en bostadsrätt på ca 100 m2 och har köpt till grannlägenheten en enrumslägenhet ca 20 m2. Hon avser att ta upp en dörr från sin lägenhet in i ettan. Hon har fått tillstånd av föreningen och har fått alla byggtillstånd m.m, Hon kommer att betala två hyror . Det är alltså inte fråga om en sammanslagning. Om några år när barnen ( f.n. 4 ) flyttar hemifrån avser hon låta mura igen dörren till ettan och avyttra den. Någon i huset påstår att det inte går för att ettan då "fastnat" i den större lägenheten. Vad sägs ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad lagen säger om att äga två bostadsrätter

Det finns ingen svensk lagstiftning som reglerar antalet bostadsrätter en person får äga. Utifrån svensk lag kan din dotter alltså äga två (eller flera) bostadsrätter. När det gäller ägandet av två bostadsrätter i samma förening finns det heller ingenting som hindrar din dotter, så länge ingenting annat står i föreningens stadgar. Eftersom din dotter har fått godkänt av föreningen så utgår jag från det är tillåtet enligt stadgarna i hennes förening att äga två lägenheter.

När är det fråga om en sammanslagning, juridiskt sett?

Du säger själv att det inte är tänkt att vara fråga om någon sammanslagning av de två bostadsrätterna. Jag delar din uppfattning eftersom lägenheterna formellt sett bibehålls som två enheter, även om de i praktiken används som en. Detta är en praktisk lösning eftersom det blir lättare för din dotter att i framtiden skilja på lägenheterna och avyttra den ena till sitt barn.

För att det skulle bli fråga om en sammanslagning krävs ett mer aktivt agerande än att lägenheterna ligger vägg i vägg med en dörr emellan. För att det ska bli fråga om en sammanslagning måste nämligen lägenheterna först (1) övergå till föreningen som sedan (2) fattar ett stämmobeslut om att de två bostadsrätterna ska upphöra. Därefter kan lägenheterna (3) upplåtas på nytt men då som en enda lägenhet. Ändringarna noteras då i föreningens dokument. Något sådant förfarande har inte skett i din dotters fall som jag förstår det. Så som någon i huset påstår, att ettan skulle fastna i den större lägenheten, stämmer då alltså inte.

Sammanfattning och råd

Påståendet att någon sammanslagning skulle ske enbart för att din dotter äger två bostadsrätterna och öppnar en dörr emellan dem stämmer inte. Så länge föreningen gett sitt godkännande och det finns byggtillstånd för de ombyggnader hon tänker vidta är allt i sin ordning. Hon kommer som du nämner att få betala två avgifter eftersom att det formellt fortfarande är två bostadsrätter. Det din dotter dock bör tänka på är att se över sin hemförsäkring samt olika abonnemang för exempelvis el och bredband, för att vara säker på att båda bostadsrätterna täcks.

Skulle det trots allt uppstå några skiljaktigheter kring bostadsrätterna är du eller din dotter varmt välkomna att återkomma till oss på Lawline. I så fall kan du kontakta mig på tora.odin@lawline.se så kan vi hjälpa dig vidare.

Med väliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare