Bostadsrättsfrågor: Jäv vid entreprenadbesiktning, spekulationsköp m.m.

En ledamot i en styrelse i en bostadsrättsförening är anställd som byggledare/kontrollant i det företag som byggt föreningens bostäder. Han har köpt två lägenheter på spekulation och hyr ut dessa. Han bor inte själv i föreningen men valdes av stämman till styrelseledamot. I frågor som rör besiktning, klagomål etc mot byggföretaget kan ledamoten då anses vara jävig? Är det tillåtet att köpa en bostadsrätt på spekulation? Är det lämpligt att han sitter i styrelsen överhuvudtaget?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ingen av dina frågeställningar är reglerade i bostadsrättslagen eller lagen om ekonomiska föreningar. Regleringar av dessa slag återfinns istället vanligen i stadgar, vilka antas av föreningsstämman.

Mitt råd blir således att du söker svaren på dina frågor genom att läsa igenom de reglerningar som framgår av stadgarna.

Beträffande besiktningsfrågan kan styrelseledamoten anses jävig om det är han som är besiktningsman för entreprenaden. Det är dock inte olagligt att ha honom som besiktningsman. Det kan däremot vara olämpligt att han s.a.s. bedömer sin egen prestation. Detta särskilt med tanke på att ansvaret för entreprenaden övergår på föreningen efter godkänd besiktning (med undantag från garantifel). Om det däremot är en oberoende besiktningsman som genomför besiktningen torde det inte utgöra några bekymmer att den aktuella styrelseledamoten även representerar byggföretaget.

På motsvarande sätt finns det inget direkt lagreglerat förbud mot att köpa en bostadsrätt på spekulation. Det är istället föreningens stadgar som bestämmer vilka ändamål lägenheterna ska få användas till. En vanlig formulering är att de endast får användas för stadigvarande bostadsändamål för lägenhetsinnehavaren. Om så är fallet i er förening så är det inte tillåtet för honom att enbart använda lägenheterna för uthyrning. Om det däremot saknas sådana regler så torde det däremot vara tillåtet.

Beträffande personens position i föreningens styrelse så är det upp till föreningsstämman att avgöra om det är lämpligt att han ingår i styrelsen. Detta sker genom röstning, i regel vid varje årsstämma. Om det inte framgår av stadgarna att varje styrelsemedlem måste äga en andel och/eller vara bosatt i föreningen finns det inget som hindrar att stämman väljer in personen i styrelsen. Generellt sätt är det ju dock en fördel att de som ingår i styrelsen också är bosatta i föreningen, eftersom det ligger nära till hands att anta att dessa personer är mer måna om föreningens förvaltning än personer som inte är bosatta i föreningen.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare