Brister i hyresrätt vid inflytt

Hej. Min kille flyttade in i en lägenhet i december. När han var och tittade på den så luktade det rengöringsmedel i hela lägenheten. När han skulle flytta in så upptäckte han att det luktade rök i lägenhet. Värst var köket. Nikotin rök gäller det. Han kontaktade hyres värden på måndagen (flytta in söndag) det kom två fastighetsförvaltare på tisdagen och konstaterade att köket var rökskadat och behövdes saneras. Målarna kom på onsdagen. Klara fredag. Då fick man ej vistas i köket på en vecka. Det var inte ordentligt gjort. Var mycket som inte var målat. Det målades igen. Inte bra nu heller. Målades en tredje gång och är några lådor som ej är målade. Mattan tog dom ut förra veckan, även kyl frys och spis. Ny matta kom på onsdagen. Idag måndag har kyl, frys och spis kommit. Han har alltså varit utan kök i över en månads tid. Men ska ändå betala full hyra. Kan det stämma. Det har varit mycket krångel med denna lägenhet. Dom har även målat hall, vardagsrum och alla dörrar. Och min kille har fått färg så han kan måla klädkammaren själv. Han har verkligen fått kriga för att komma dit dom är idag. Men ska han verkligen betala full hyra? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i 12 kap. Jordabalken (JB).

Skicket på tillträdesdagen

Enligt 12 kap. 9§ JB ska "hyresvärden, om inte bättre skick har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet." Vilket skick lägenheten ska vara i beror på det avsedda ändamålet med lägenheten. I detta fall är ändamålet att bo i lägenheten. Att lägenheten då är så pass allvarligt rökskadad att det inte går att flytta in, innebär att lägenheten är behäftad med en brist.

I sådana fall har du som hyresgäst ett antal rättigheter som stadgas i 12 kap. 11§ JB. I punkten 3 framgår en av rättigheterna, nämligen rätten till en skälig nedsättning av hyran. Hur skälighetsbedömningen ska göras är svårt att säga. Som utgångspunkt kan jag säga att hyresgästföreningen enligt sin schablontabell anser att det bör ske en nedsättning med ca: 40% för ett obrukbart kök, och 0–100% ifall det är ett större renoveringsprojekt. Mitt råd är att ni vänder er till hyresvärden och riktar ett anspråk ni anser är rimligt med tanke på omfattningen av den störning ni orsakats. Faktorer som ni ska beakta är framförallt tiden och hur stort hindret har varit (t.ex. hela lägenheten eller endast kök osv.)

Jag skulle även rekommendera att ni söker kontakt med hyresgästföreningen. De har nämligen egna jurister med en stor erfarenhet av liknande fall som kan hjälpa er med att rikta anspråk till hyresvärden.

Sammanfattningsvis kan jag emellertid konstatera att ni enligt lag har rätt till en nedsättning av hyra då lägenheten inte kan anses vara i ett "fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet".

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Ifall du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentarsfältet. Ha det bra!

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare