Brott mot frihet och frid

Jag är skyldig min föredetta pojkvän pengar. Vi är dock inte överens om summan. Han har lämnat krav till kronofogden som jag kommer att bestrida. Han ringer mig dock 20 gånger om dagen, skickar otrevliga sms. Ringer och stör min familj och mina vänner, och säger att om jag inte skriver på kommer han att fortsätta med detta, och att jag borde göra som han säger för att jag ska slippa "obehagliga besök"

Vad kan jag göra? Är det värt att polisanmäla? Under vilken brottsrubricerin?

Med vänlig hälsning,

Kicki

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

Bara för att ni är oense om något så ger det inte honom rätt att bete sig hur han vill. Han gör sig bland annat skyldig till olaga tvång, olaga hot och ofredande genom sina handlingar. Det du kan göra i första skedet är att polisanmäla och sedan vid behov ta det vidare därifrån. Det är alltid bra att göra en polisanmälan.

För ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på LawLine!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare