Byggnadstillbehör

Har köpt ett hus, har inte flyttat in än men nu en månad före överlåtelsedatum informerar säljaren om att tvättmaskin och microvågsugn inte fungerar. Ska inte dessa ingå? Kan vi kräva ersättning av säljaren för att vi måste köpa nytt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör byggnadstillbehör till fast egendom, och svaret går att finna i Jordabalken. I 2 kap 2 § anges vad som är att anse som byggnadstillbehör. Där anges att tvättmaskin anses utgöra detta, varför det ska ingå vid en försäljning. Vad gäller microvågsugnen beror det på hur den var placerad. Om den endast stod på en bänk anses den inte utgöra byggnadstillbehör och ingår då inte i köpet. Om den däremot var inbyggd anses den utgöra byggnadstillbehör och ska ingå i köpet.

Om dessa ska anses ingå i köpet, och inte fungerar, bör det enligt min mening utgöra ett fel, och ni bör ha rätt till ersättning om inte säljaren ser till att åtgärda felet innan tillträde.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare