Chefen betalar inte ut min lön - vad gör jag?

Hej! Om jag har stulit dricks från mitt arbete (krogen) och har fått sparken för det men chefen har valt att inte betala ut min lön, vad kan jag göra och vad är konsekvensen om han polisanmäler mig?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har två frågor (1) vad kan du göra för att få din lön, och (2) vilket brott kan du bli dömd till för att du stulit dricks från jobbet och vad är straffet för de brottet. Jag kommer att svara på frågorna i tur och ordning.

(1) Hur ska du gå tillväga för att kräva ut din lön?
Har du rätt till lön?
Ett anställningsavtal är bindande för både arbetsgivare och den anställda. Avtalsvillkor om lönen och hur den betalas ut får inte ändras av arbetsgivaren ensam, utan gäller tills arbetsgivare och anställd kommer överens om något annat. Om en arbetsgivare inte betalar ut lön enligt anställningsavtalet begår hen alltså ett avtalsbrott. En anställd som inte får sin lön får istället en fordran som hen kan göra gällande mot sin arbetsgivare.

Du har alltså rätt till den lön som står i ditt anställningsavtal. Eftersom att du inte fått lönen har du en fordran gentemot din arbetsgivare, dvs. arbetsgivaren är skyldig dig pengar.

Hur kan du gå tillväga för att kräva ut lönen?
Om du är fackligt ansluten kan du vända dig till ditt fack för att få stöd och hjälp i den här typen av fråga. De är vana att hantera den här typen av problematik och skall finnas till hands för dig i en situation som denna.

Är du inte fackligt ansluten kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsförläggande. Det innebär att kronofogden kan hjälpa dig i indrivningen av din lön, som är att betrakta som en fordran, som du har mot din före detta arbetsgivare.

Ett betalningsföreläggande är ett beslut som visar att skulden faktiskt finns och är riktig. För att Kronofogden skall kunna ta ett sådant beslut måste du visa för dem följande:
• att förfallodagen för lönen har passerat,

• att det finns ett giltigt avtal er emellan där skulden uppkommit, i detta fall är det ditt anställningsavtal

• samt att skulden avser pengar

Om kronofogden kommer fram till att din arbetsgivare är skyldig dig pengar kan du ansöka om verkställighet. Det betyder att kronofogden hjälper dig att driva in pengarna från din före detta arbetsgivare så att du får din lön. Det finns vissa kostnader kopplade till verkställighet som man bör beakta. Om din uteblivna lön inte utgör särskilt mycket pengar kan det i värsta fall kosta mer än det smakar.

Om du inte är fackligt ansluten skulle jag råda dig att ringa alternativt besöka Kronofogdemyndigheten för vidare information i hur du skall gå tillväga i indrivningen av din uteblivna lön.

(2) Vilket brott kan du bli dömd till om du stulit dricks från arbetet och vad kan de bli för straff?
Om din arbetsgivare väljer att polisanmäla dig kan det i slutändan leda till att du blir dömd för att ha stulit av din arbetsgivare. Jag vet alldeles för lite för att kunna säga exakt vilket brott det kan röra sig och exakt vilket straff som skulle kunna vara aktuellt. Det jag kan göra är att säga generellt vilka brott som kan aktualiseras när en person stulit pengar från arbetsgivaren.

Regler om brott hittas i brottsbalken.

Du kan ha gjort dig skyldig till stöld (8 kap 1 § brottsbalken). En person begår brottet stöld om han/hon utan lov tar någonting som tillhör någon annan med uppsåt att tillägna sig det, förutsatt att tillgreppet innebär skada. Med skada menas att den som blivit utsatt för brottet ska förlorat något av värde, till exempel pengar. Straffet är fängelse i högst två år. Om det var så att pengarna låg i kassan och du arbetade som kassör kan det också röra sig om brottet förskingring (10 kap. 1 § brottsbalken). Straffet för förskingring är fängelse i högst två år.

Sammanfattningsvis
Du har rätt till den lön som står i ditt anställningsavtal. Lönen kan du kräva ut med hjälp av facket eller kronofogdemyndigheten.

Att sno pengar ifrån sin arbetsgivare är olagligt. Jag vet för lite för att kunna säga exakt vilket brott och vilket straff som skulle kunna vara aktuellt. Om din arbetsgivare skulle skicka in en polisanmälan så kan det i slutändan leda till att du blir dömd för ett brott.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare