Condicitio indebiti och principens undantag

För en månad sen fick jag 4.100kr i utbetalning den 25 juni som jag inte visste vad de kom ifrån men eftersom jag har många olika jobb antog jag att det kom från något av företagen. Pengarna trodde jag alltså att jag hade rätt till och använde därför upp alla. Nu, en månad efter har jag fått ett mejl där de vill ha tillbaka pengarna och har nu upptäckt sitt misstag men pengarna ör redan förbrukade. Har jag en skyldighet till att betala tillbaka de iallafall eller får de stå får sitt misstag och acceptera att de är borta? Det har ju liksom gått en månad utan att jag hört något och därför spenderat pengarna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Genom praxis har det framkommit en viktig princip som kallas för condictio indebiti. Den innebär att felaktigt utbetalda pengar som huvudregel ska återbetalas.

Till denna princip finns dock viktiga undantag då det inte alltid är rimligt att mottagaren ska betala tillbaka pengarna. Ett undantag till principen är om mottagaren i god tro har inrättat sig efter den felaktiga utbetalningen. Du torde falla under detta undantag då du har haft en befogad anledning att tro att pengarna var dina då du har haft flera arbetsgivare. Du har även inrättat dig efter betalningen genom att använda pengarna vilket talar för att du faller inom undantaget. Vad som också talar för att du faller inom undantaget är att du har handlat i egenskap av privatperson medan din motpart är ett företag (från vad jag kan utläsa ur din fråga kom pengarna från en av dina arbetsgivare). I och med detta bör du inte behöva betala tillbaka pengarna, då du i god tro inrättat dig efter den felaktiga utbetalningen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare