Condictio indebiti, En lön för mycket

Hej , min son har jobbat hos ett företag som han slutade hos i juli månad , hade semesterersättning kvar att få utbetalt . Har sen jobbat hos företag 2 och fick insättningar på sitt konto den 25 augusti , har inga lönespecifikation fr någon av arbetsgivarna och har förbrukat lönen .Nu kommer arbetsgivare 1 och säger att han betalat ut fel till mig , pengarna skulle gå till en annan anställd o säger att jag skall betala dessa pengar till fd kollegan ??? Jag har förbrukat pengarna i god tro då jag trodde att det var min lön , hur gör man nu och vilka rättigheter har företag nr 1 att kräva tillbaka ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Om jag förstår frågan rätt så är det din son som först har bytt jobb men inväntade fortfarande en betalning från förra jobbet för semesterersättning. Han fick en inbetalning den 25:e augusti och trodde det var från nya jobbet men det var en felutbetalning från den gamla arbetsplatsen.

Inom juridiken finns en så princip kallad "condictio indebiti" som innebär "att återställa det icke ägda". Huvudregeln är att de felaktigt utbetalda pengarna ska betalas tillbaka. Det finns dock undantag från detta. En bedömning ska göras i varje enskilt fall utifrån de omständigheter som råder. De huvudsakliga rekvisiten som ska vara uppfyllda är att pengarna har tagits emot i god tro samt att man hunnit spendera pengarna. Principen om condictio indebiti är stadgad genom praxis och inte i lag.

Om pengarna mottagits i god tro

Det finns många faktorer som kan spelar roll här. Exempelvis hur mycket pengar som din son fick, om lönen ofta är varierande och att din son aldrig fått lönespecifikationer.

Det som talar för att din son inte ska behöva betala tillbaka pengarna är att arbetsgivaren inte har visat några lönespecifikationer. Om lönen ofta är varierande, exempelvis vid timavlönat arbete så kan detta leda till din sons fördel då man inte alltid kan förvänta sig ett identiskt belopp varje månad. Nu hade din son även påbörjat ett annat arbete vilken kan tyckas luta till din sons fördel då detta skulle kunnat vara lönen för det arbetet.

Det som dock kan påvisa detta inte skedde i god tro är hur stort belopp detta rörde. Semesterersättningar är inte alltid så stora summor att de kan misstas med en lön, men det beror förstås på typ av arbete, vanligtvis arbetade timmar och vanlig inkomst per månad. Detta har jag dock inga detaljer om.

Om pengarna spenderats

Som ni skrev så har pengarna spenderas så det huvudsakliga är om de mottagits i god tro.

Övrigt

Detta regleras som sagt i praxis och det finns en hel del att göra om du är intresserad i området. Se exempelvis AD 2006 nr 105.

Sammanfattning

Det är svårt att veta exakt vem som har rätt i ett läge som detta, en hel del beror på den lön din son har kunnat förvänta sig få in på sitt konto.

Jag hoppas detta ger dig lite ledning i frågan!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare