Condictio indebiti och dess undantag

Hej. Min mans cykel blev stulen i juni och anmälde det till försäkringsbolag. Då vi är försäkrade av 2 bolag anmälde vi till båda och fick ersättning. Nu har det ena hört av sig för att ställa återkrav, de bad om ursäkt och att det var deras fel och att de har skyldighet att kolla upp så ingen utbetalning har skett av ett annat bolag först. Kan de då komma och kräva återbetalning på över 14 000? Vi har handlat i god tro, det var 3 mån sen och pengarna är slut. Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Genom praxis har det framkommit en viktig princip som kallas för condictio indebiti. Den innebär att felaktigt utbetalda pengar som huvudregel ska återbetalas.

Till denna princip finns dock viktiga undantag då det inte alltid är rimligt att mottagaren ska betala tillbaka pengarna. Ett undantag till principen är om mottagaren i god tro har inrättat sig efter den felaktiga utbetalningen. Ni torde falla under detta undantag då det handlar om att två försäkringsbolag båda har betalat ut ersättning. Då ni som privatpersoner ska kunna lita på att försäkringsbolagen gör rätt bör ni anses ha varit i god tro. Ni har även inrättat er efter betalningen genom att använda pengarna vilket också talar för att ni faller inom undantaget. I och med detta bör ni inte behöva betala tillbaka pengarna, då ni i god tro inrättat er efter den felaktiga utbetalningen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare