Definition av hyresgäst, samt skydd avseende störningar utifrån

Hej,

Jag har en följdfråga till frågan angående störningar nattetid.

Ni svarar med "hyresgästens" förpliktelser. Området består av hotell, bostadsrätter, vandrarhem.

Jämställs alla och kallas "hyresgäster"? Om störningar tex. kommer från hotellet, vad har tex. bostadsrättsinnehavarna för skydd i lagen?

Hälsningar

Nyfiken

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I fråga om vem som är hyresgäst

Utifrån lagstiftning finns ingen bestämmelse som direkt definierar vem som är hyresgäst. Hyra däremot anges som en upplåtelse av hus eller delar av hus mot ersättning i enlighet med 12:1 1 st. Jordabalken (JB). Ett hus eller en del av ett hus kan således innebära många olika sorters hyresobjekt, t. ex. bostadslägenhet, fritidsbostad, affärslokal, lagerutrymme, garage eller bara ett rum. Utifrån hyresavtalet mellan hyresgäst och hyresvärd kan man utläsa vem som är hyresgäst. Det finns vidare inga krav på i vilken form ett hyresavtal ska ingås, ett avtal kan således ingås både muntligt och skriftligt. Däremot ska avtalet upprättas skriftligt om någon av parterna, hyresvärden eller hyresgästen, begär detta (12:2 1 st. JB)

Ett hotell kan betraktas som hyresgäst om det föreligger ett hotellkontrakt med en hyresvärd som exempelvis reglerar vad som gäller för uteserveringar, om hyran är omsättningsbaserad mm.

I fråga om bostadsrättsinnehavarens skydd för utomstående avseende störningar

Störningar i boendet omfattar störningar mestadels från grannarna.Som bostadsrättsinnehavare har man även skydd för störningar som till exempel kan vara nedskräpning och utsläpp av kemikalier, eldning, dålig inomhusmiljö eller olägen­het orsakad av djurhållning. Dessa störningar omfattas av kommunens miljöavdelnings tillsynsansvar för verksamheter inom miljöskydd, hälsoskydd och livsmedel. För att störningen ska bli ett ärende hos miljöavdelningen ska den vara bestående, ofta före­kommande eller betydande.

Om störningarna istället utgörs av störande buller som exempelvis kommer ifrån konserter där hög musik spelar, järnvägar mm. skall du till en början tala med den som orsaker störningen, därefter om störningen inte upphör tar du kontakt med din fastighetsägare eller föreningens styrelse om du bor i bostadsrätt. Får du inte hjälp av din fastighetsägare eller om störningen inte upphör trots att du talat med den som stör kan du kontakta miljöavdelningen.

Är det däremot fråga om störningar som orsakas av ordningsfrågor, kan du istället vända dig till polisen som är ansvarig.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare