Dela upp arv över en tidsperiod

Hej.

Ett av mina barn har problem att hålla i pengar. Jag skulle vilja att mitt arv fördelas till honom över en tidsperiod av 5-10 år annars riskerar pengarna att ta slut väldigt snabbt. Kan man lösa det på något bra sätt ? Skulle tro att det kan röra sig om 1-2 milj när det är dags.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan vi använda oss av ärvdabalken (1958:637) [ÄB].

Som jag förstår din fråga så undrar du om det är möjligt att fördela arvet till ditt barn över en tidsperiod istället för att han ska få tillgång på hela summan direkt. Dina barn som är dina närmaste arvingar har alltid arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Denna rättighet kan komma att inskränkas genom testamente till viss del men inte helt och hållet. Bröstarvingar har alltid rätt till deras laglott. Laglotten är hälften av det arv bröstarvingen skulle ha fått om det inte funnits testamente (7 kap. 1 § ÄB). Det du skulle kunna göra i sådan situation är att skriva testamente om att ditt barn ska få sitt arv i omgångar. Om du testamenterar att hela hans arv ska delas upp i omgångar har han däremot rätt att begära jämkning av testamentet och få ut sin laglott direkt. Det är tillräckligt att begära jämkning för att laglott ska utgå, någon prövning av kravet sker inte (7 kap. 3 § ÄB).

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare