Det är brottsligt att öppna post som är tillägnad någon annan

Hejsan! Min pappa öppnar alltid min post fast jag är 18. Jag har sagt att jag inte tycker om det och nu är jag arg på honom för att han gör det iallafall. Är det olovligt förfogande och isåfall vad är det för straff?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom att öppna din post gör din pappa sig skyldig till ett brott enligt 4 kap. 8 § brottsbalken. Brottet består i att öppna post som är till dig och inte till honom. Som du kan se via länken ovan heter brottet brytande av post- eller telehemlighet. Maxstraffet för det är 2 års fängelse men man kan även dömas till böter. Om din pappa inte har gjort sig skyldig till tidigare brott är det väldigt osannolikt att han skulle dömas till fängelse.

Eftersom det handlar om ett brott kan du anmäla din pappa till polisen om du skulle vilja det. Mitt råd är dock att försöka få din pappa att sluta att öppna din post, du kan säkert få honom att sluta genom att berätta att det han gör är brottsligt.

Olovligt förfogande är ett annat brott som inte är aktuellt i ditt fall.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare