Diskriminering i rekryteringsprocess

Hej,

 Jag jobbar inom säkerhetsbranschen som väktare. Jag sökte en likadan tjänst inom samma företag på en annan ort men fick inte tjänsten, misstanken är stor att det gick till en som inte har samma utbildning och kompetens som mig som har jobbat i 4 år. Vad kan jag göra? Går det att anmäla detta till DO?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Du misstänker alltså att tjänsten du sökt gått till en person med lägre kompetens och arbetslivserfarenhet än du och undrar nu hur du ska gå vidare med detta. Jag kommer inledningsvis redogöra för diskriminering vid rekrytering och därefter diskutera de åtgärder du kan vidta.

Diskriminering

Friheten att anställa vem man vill begränsas av diskrimineringslagen. Diskrimineringslagens bestämmelser är tvingande för arbetsgivaren eftersom dessa utgör rättigheter för arbetssökande och arbetstagare samt skyldigheter för arbetsgivaren (jmf 1:1 samt 1:3 diskrimineringslagen).

Reglerna omfattar såväl arbetstagare som den som söker arbete (2:1 diskrimineringslagen).

Reglerna i diskrimineringalagen baseras på ett antal diskrimineringsgrunder. Det är förbjudet att missgynna en arbetssökande eller arbetstagare på grund av:

  • Kön
  • Könsidentitet
  • Etnisk tillhörighet
  • Funktionsnedsättning
  • Sexuell läggning
  • Religion
  • Ålder

En arbetssökande som inte anställts har enligt 2:4 diskrimineringslagen rätt att begära ut skriftlig uppgift från arbetsgivaren om vilken utbildning, yrkeserfarenhet och andra meriter den som fick jobbet hade.

Undantag

Diskriminering är naturligtvis som huvudregel förbjuden. Det finns dock vissa undantag, då särbehandling alltså kan vara tillåten. Dessa regleras i 2:6 diskrimineringslagen.

Förbudet mot diskriminering hindrar inte särbehandling som består i åtgärder som utgör led i att främja jämställdhet mellan kvinnor och män eller lika rättigheter och möjligheter oavsett etnisk tillhörighet.

Vidare är särbehandling på grund av ålder tillåtet, när den har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Rekommendation

Jag anser att du i första hand borde ta kontakt med arbetsgivaren och begär ut uppgift om vilken utbildning, yrkeserfarenhet och meriter den som fick tjänsten hade. Därefter kan du anmäla diskrimineringen till facket eller distriktsombudsmannen. Ärendet kan därefter prövas i arbetsdomstolen.

I det fall att arbetsdomstolen bedömer att diskriminering föreligger kan skadestånd utdömas. Arbetsgivaren kan alltså bli skyldig att ersätta dig för den kränkning du utsatts för i och med diskrimineringen. Däremot kan en arbetssökande som blivit diskriminerad i anställningsprocessen inte få anställning med stöd i diskrimineringslagen.

Hoppas att du fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare