Drograttfylleri och betydelsen av halten av narkotika i blodet

När man står inför en dom för drograttfylleri - påverkas straffvärdet av HUR mycket narkotiskt preparat analysen påvisat? Om inte - varför? Vart kan jag läsa mer om detta? Vänlig hälsning LJ

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i lag om straff för vissa trafikbrott.

Drograttfylleri regleras i 4 § andra stycket i lagen om straff för vissa trafikbrott. Enligt bestämmelsen döms den som för ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika som är narkotikaklassat i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Detta gäller dock ej om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordnination.

Det är själva förekomsten av narkotika i blodet under färden som är straffbar. Det behöver inte göras någon bedömning av halten eller av om körförmågan påverkats till följd av intaget. Något vetenskapligt underlag för att varje minsta koncentration av narkotika i blodet kan leda till en sådan påverkan som är trafikfarlig finns inte. Icke desto mindre ansåg lagstiftaren att avgränsningen av straffansvaret var rimligt. Avgörande var att narkotika normalt sett, särskilt om den intas i missbrukssyfte, har sådana verkningar som inte är förenliga med framförande av fordon på ett trafiksäkert sätt. Detta framgår av prop. 1998/99:43 s. 25.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare