Efterarv efter den först avlidne maken

Min mamma dog för många år sedan hon var gift med en man som inte har några barn. Nu har hennes man dött, det finns syskonbarn, har jag rätt att ärva min mors del? Om hon levt vet jag att hon ärvt med full förfoganderätt. Jag är s.k. "bononusbarn.

Lawline svarar

Din fråga rör efterarv efter din mor. Vid frågor om arv blir bestämmelser i Ärvdabalken (ÄB) tillämpliga.

När din mamma avled var hon gift med en man. Mannen var inte din biologiske far.

Arv till efterlevande make

Enligt 3:1 ÄB ska kvarlåtenskapen efter din mor tillfalla efterlevande make. Men om arvlåtaren har barn sedan tidigare, som inte är barn till efterlevande make, ska kvarlåtenskap omfatta arvinges arvslott endast om arvingen avstått från arvet enligt 3:9 ÄB. Du kan alltså, vid din mors död, valt att avstå från din arvslott till förmån för din styvfar.

Konkret arvsrätt

Du har rätt till efterarv efter din mor när din styvfar har avlidit om det föreligger s.k. "konkret arvsrätt". Konkret arvsrätt för dig som arvinge till den först avlidne make enligt 3:2 ÄB föreligger såvida du inte redan fått ut hela ditt arv eller om du på annat sätt avskurits arvsrätt genom testamente. Låt säga att det fanns inbördes testamente mellan din mor och hennes man att efterlevande ärver med full äganderätt. I det fallet har du avskurits från din arvsrätt genom testamente. Men eftersom du är bröstarvinge till den först avlidne maken har du dock fortfarande rätt till din laglott enligt 7:1 ÄB, dvs. hälften av din arvslott.

Sammanfattning

Du har alltid rätt till din laglott (hälften av vad du annars är berättigad till) oavsett om det finns inbördes testamente mellan din mor och hennes man. Om du redan valt att få ut hela ditt arv efter din mors bortgång, har du inte rätt att ärva efter din styvfar. Om så inte är fallet, har du rätt att ärva din mors kvarlåtenskap som efterarv efter den först avlidne maken. Det kan dock finnas inbördes testamente efter din mor och hennes man som gör att du enbart får rätt till din laglott.

Linnéa CarnrotRådgivare