Efterlevande makas rättigheter

Hej,

Vi är gifta och har giltigt äktenskapsförord. Vi har ett gemensamt barn. Frågan gäller huruvida vi ska skriva inbördes testamente för att säkerställa att efterlevande får bo kvar i bostadsrätt och behålla sommarbostad mm vid ena makens dödsfall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ert gemensamma barn kommer ärva er när ni avlider enligt 2 kap 1§ Ärvdabalken. Eftersom ni är gifta så kommer den efterlevande maken få fri förfoganderätt över den avlidnes tillgångar enligt 3 kap 1§. Det innebär att den efterlevande maken får behålla bostadsrätten och sommarbostaden till dess att hen också avlider. Det inte förrän båda föräldrarna avlidit som bröstarvingen, ert barn, har rätt att få ut sitt arv.
Den efterlevande maken har alltså en laglig rätt att ha kvar tillgångarna.

Skulle det däremot vara så att den ena maken har ett barn från en tidigare relation så kommer detta särkullbarn ärva direkt vid dennes förälders bortgång. Då krävs det att detta barn väljer att vänta på sitt arv för att den efterlevande maken ska kunna ha fri förfoganderätt.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare