Efterlevande makes arvsrätt

Jag undrar om gemensamma barn har rätt att få ut sitt arv om den ene föräldern avlider. Eller sitter den andre föräldern kvar i orubbat bo. Inga särkullbarn. Inget testamente.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om arv återfinns i ärvdabalken (ÄB).

När en make avlider är huvudregeln att den efterlevande maken sitter kvar i orubbat bo och ärver hela kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Det framgår av 3 kap. 1 § ÄB. Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken fritt får använda egendomen, med begränsningen att den inte får testamentera bort egendomen eller genom gåva minska arvet i väsentlig mån.

I 3 kap. 1 § 2 stycket ÄB görs undantag för fall då den avlidna maken har särkullbarn, men då du nämner i frågan att det inte finns några särkullsbarn går jag inte in närmre på den bestämmelsen.

ALLTSÅ då du nämner i din fråga att det inte finns några särkullbarn eller något testamente är huvudregeln tillämpligt. Det betyder att det efterlevande maken sitter kvar i orubbat bo och att barnen ärver den först avlidna maken när även den kvarlevande maken avlider i form av efterarv.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Sara NordekvistRådgivare