​Efterlevande makes arvsrätt och gemensamma bröstarvingars rätt till efterarv

Vi är 2 barn. Våra föräldrar äger ett hus. Den ena föräldern har avlidit. Huset är till salu. Äger barnen 50% av huset, eller äger den efterlevande föräldern 100% av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid besvarandet av din fråga utgår jag ifrån att det inte finns något testamente som reglerar fördelningen av din förälders kvarlåtenskap.

Efterlevande makes arvsrätt och efterarvsrätt för gemensam bröstarvinge
Vid den ena makens död ärver den efterlevande maken som huvudregel all kvarlåtenskap (3 kap. 1 § ÄB). Barn som endast den avlidne maken är förälder till, s.k. särkullbarn, har dock rätt att få ut sitt arv direkt vid den första makens död enligt (3 kap. 1 § ÄB).

Om de båda makarna haft gemensamma barn ärver den efterlevande maken all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt enligt (3 kap. 1 § ÄB). Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande maken i princip kan göra vad den vill med arvet förutom att testamentera eller ge bort det. De gemensamma barnen har sedan rätt till efterarv efter den först avlidne maken när den efterlevande maken går bort.

Under förutsättning att era föräldrar enbart har gemensamma barn, dig och ditt syskon, så ärver er förälder som är i livet allt efter er förälder som avlidit. Huset ärvs alltså av efterlevande make och pengarna från husförsäljningen tillfaller också denne. Den dagen då er andra förälder går bort har du och ditt syskon sedan rätt till efterarv efter er förälder som först avled.

Hur stort blir efterarvet?
Efterarvsrätten motsvarar andelen som den efterlevande makens arv, från den först avlidne maken, utgör i relation till den efterlevandes totala förmögenhetsmassa vid första makens död. Denna kvotdel av allt som den efterlevande maken äger vid sin död bestämmer efterarvets storlek.

Efterarvet är alltså inte bestämt till ett absolut tal utan utgör som sagt en kvotdel av den efterlevande makens förmögenhet och storleken på detta är beroende av hur den efterlevande maken hanterat sin förmögenhet. Arvet kan ha minskat eller ökat på grund av den fria förfoganderätten.

Arvsskifte efter efterlevande make
Jag utgår återigen ifrån att er förälder som nu är i livet inte skriver/har skrivit ett testamente. Det som återstår av dennes kvarlåtenskap efter att efterarvet har delats ut till dig och ditt syskon ska med den utgångspunkten också delas lika mellan er.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare