FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2018

Vårdnadshavarens samtycke

Vi har gemensam vårdnad. Vi bor tillsammans. Vi har bokat en resa tillsammans. Nu vill hon inte följa med . Kan jag då ta med barnen utan hennes samtycke ? Hon vill heller inte skriva på något papper. Barnen vill hemskt gärna åka på denna semester som dem sett fram emot i flera månader.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag tolkar det undrar du vad konsekvensen blir om du tar med dina barn utomlands utan den andra vårdnadshavarens samtycke.

Reglerna för vårdnaden av barn återfinns i föräldrabalken (FB). Av FB 6:11 följer att föräldrar med ensam vårdnad har möjlighet att ensam fatta beslut rörande barnets levnad. Är vårdnaden däremot delad krävs i regel ett samtycke från båda vårdnadshavarna för att fatta beslut gällande barnet, se FB 6:13 tillsammans med 6:11. Detta inkluderar även att ta med barnet på en utlandsresa eftersom man då skiljer ett barn från den andra vårdnadshavaren. Enligt reglerna i FB är du därmed skyldig att inhämta ett samtycke från den andra vårdnadshavaren innan du lämnar landet med barnen.

Enligt Brottsbalken (BrB) 7 kap 4 § är det ett brott att skilja ett barn under 15 år från en vårdnadshavare även om den som utför detta är gemensam vårdnadshavare. Straffskalan för detta brott ligger mellan böter och 1 års fängelse. Att resa utomlands med ett barn utan den andra vårdnadshavarens samtycke har prövats i rättsfallet NJA 1993 s. 277. Är dina barn under 15 år riskerar du därmed ett bötes- eller fängelsestraff om du för dina barn utomlands utan samtycke från den andre vårdnadshavaren.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare