En förälders rätt till vårdnad och umgänge

En förälder som avsagt sig vårdnaden, dvs skrivit på ett papper då barnet var nyfött att den andra förälderna får enskild vårdnad om barnet. Vilka rättigheter har den förädern till umgänge, eller att få tillbaka vårdnad? Han har nu ångrat sig och har sökt samarbetssamtal och vill ha växelvis boende. Barnet är 2 år och mamman vill inte att pappan då han bla misshandlat henne.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Svaret på din fråga regleras i Föräldrabalken, FB, som du kan hitta här.

I 6 kap 5§ FB stadgas att om ett barn står under vårdnad av en av föräldrarna och någon av er vill få ändring i vårdnaden, är det upp till rätten att besluta huruvida vårdnaden ska övergå till att bli gemensam. Vid en sådan bedömning ska domstolen enligt samma bestämmelse ta hänsyn till och fästa särskild vikt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor rörande barnet. Ledande i dessa frågor ska enligt 6 kap 2a§ alltid vara barnets bästa, där särskild vikt ska fästas vid barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna samt risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp. Övergrepp innefattar då misshandel bland annat.

I förarbetena till lagen kan bland annat utläsas att då våld i nära relationer förekommit, till exempel riktat från den ena föräldern mot den andre, har det i princip ansetts vara bäst om vårdnaden inte tillfaller den förälder som utövar våldet. En bedömning av det enskilda fallet kommer dock göras av domstolen.

Vidare har barnet enligt 6 kap 15§ FB rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor tillsammans med, antingen genom att de träffas eller genom att de har annan kontakt. Enligt 6 kap 16§ FB ska rätten på talan av den förälder som barnet inte bor med besluta om umgänge. Skulle rätten besluta om umgänge med barnets pappa kan detta även förenas med ett beslut om att umgänget ska utövas med umgängesstöd från socialnämnden om detta bedöms vara behövligt.

Sammanfattningsvis har således barnets pappa rätt att föra talan om han önskar umgänge med sitt barn och beslut fattas då av domstol. Detsamma gäller om barnets pappa önskar återfå vårdnaden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare