En före detta inneboende har lämnat kvar saker. Vad kan man göra?

Vad gör jag när en inneboende har lämnat prylar i mitt förråd? Vill ha bort prylarna så fort som möjligt! Inneboende har flyttat förra månaden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad du kan göra med din före detta inneboendes saker som hen har lämnat kvar i ditt förråd. För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av jordabalken (JB).

Vad du kan och inte kan göra.

Du kan inte slänga din före detta inneboendes saker utan dennes tillåtelse. Skulle du göra detta utan tillåtelse så kan du göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10:4 § BRB).

Egendom som hyresgästen har lämnat kvar antingen i lägenheten, eller i utrymmen som hör till lägenheten tillfaller hyresvärden efter en tid. Har du sagt till hyresgästen att hämta sin egendom och hyresgästen inte gör det så blir egendomen din efter 3 månader från det att du sagt till. Annars blir egendomen din 6 månader efter det att hyresgästen har lämnat lägenheten. (12:27 § andra stycket JB.)

Tillsägningen har inget specifikt formkrav utan kan ske muntligen eller skriftligt. Däremot är det du som hyresvärd som har bevisbördan att du har sagt till hyresgästen att hämta sina saker. Det kan därför vara bra att det sker skriftligt, förslagsvis via e-post eller sms.

Sammanfattning och avslutande ord:

Det snabbaste sättet är alltså att säga till hyresgästen att hämta sin egendom. Hämtar inte hyresgästen egendomen så tillfaller egendomen dig efter tre månader. Om du inte säger till hyresgästen så tillfaller egendomen dig 6 månader efter det att hyresgästen lämnade lägenheten. Slänger du egendomen innan den har tillfallit dig och utan hyresgästens tillåtelse kan du göra dig skyldig till brottet olovligt förfogande (10:4 § brb).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till! Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (se länk) eller om du har fler frågor är du mer än välkommen att skicka de på vår hemsida!

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare