En person tar kontakt med mig fast jag inte vill, vad gör jag?

Hej Lawline!

Och tack för en oerhört bra service.

Jag undrar. Jag har fått ett ex på halsen. Dvs, en person som på högst obehagliga sätt berättar om sin före detta partner genom att kontakta mig med diverse anklagelser och "information". Det hela började via FB, jag bad personen sluta och blockerade. Hon skapade falska konton och fortsatte. Sen gick det vidare till instagram, där hon kommenterat och skickat meddelande. Jag svarade ej och blockerade. Nu har hon letat upp mitt nummer och SMS:at och jag har igen sagt att det är oacceptabelt att fortsätta ta kontakt med någon som inte vill ha kontakt, samt blockerat numret. Nu undrar jag om det finns något jag kan luta mig på juridiskt, trots att jag inte utsätts för någon typ av hot, men tycker att det är väldigt obehagligt då jag inte känner personen, inte har en nära relation med hennes ex och får en massa information och anklagelser som inte har någonting med mig att göra och som jag inte vill ha.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga och tack för de snälla orden!

Kan börja med att konstatera att du gjort helt rätt som blockerat och visat att du inte vill ha någon kontakt med den här personen. Detta beteende och handling som personen gör gentemot dig bör kallas för ett ofredande, vilket kan vara brottsligt, se 4 kap 7 § brottsbalken.

Ofredande är ett brott som täcker in många olika beteenden och handlingar och ett utav dem är när en person upprepade gånger kontaktar dig utan att du vill. Det viktiga är att du tydligt (med markering på tydligt) berättar/ skriver till personen att du INTE vill ha någon vidare kontakt med denne. Jag skulle rekommendera att du skriver det i text så personen helt enkelt inte kan missförstå din vilja. Om personen ändå fortsätter skriva/ höra av sig till dig så kan/bör du polisanmäla händelsen. Tips är att du sparar samtliga meddelanden och innan detta tydligt skrivit att du inte vill ha någon vidare kontakt med personen. Om personen fortsätter även efter din första polisanmälan så bör du även polisanmäla dessa händelser också då det visar att personen fortsätter.

En polisanmälan kan du göra genom att besöka en polisstation eller ringa 11414.

Vid ofredande av detta slag, det vill säga ej på allmän plats, så kommer du tillfrågas om du vill ange brottet till åtal. Det innebär att du i princip ska ge ditt godkännande för en åklagare/polismyndigheten ska kunna inleda förundersökning, 23 kap 1 § första stycket rättegångsbalken. Om du inte ger detta godkännande kommer förundersökning inte inledas.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare