En person vistas mot en delägares samtycke i delägd bostad. Fråga om hemfridsbrott samt folkbokföring

Vi är två delägare av en gemensam fastighet tillika vår bostad. Den andte delägaren har nu tillåtit en tredje person skriva sig på adtessen. Denne tredje person vistas sporadisk i hemmet och får sin personliga post hit.

1) Kan jag på något sätt förhindra att denne person vistas i mitt hem?

2) Kan jag på något sätt förhindra/ändra att personen mot min vilja skriver sig på min adress om den andre delägaren ändå tillåter det?

3) om inget av ovanstående går att förhindra kan jag avkräva hyra av den tredje personen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag behandlar din fråga efter de tre punkter du själv ställer upp.

1. Kan du förhindra att personen vistas i ditt hem?

Du beskriver att du tillsammans med en annan person äger en fastighet (er bostad). Det föreligger således ett samägande. Regler om samägande finns bl.a. i samäganderättslagen. För att förfoga över samägd egendom krävs båda delägarnas samtycke. Båda delägarnas samtycke krävs även för egendomens förvaltning. Med förfogande avses bl.a. rättsliga förfoganden, såsom att upplåta nyttjanderätt. Med förvaltning avses t.ex. faktiska åtgärder för egendomens vård. Någon anledning att närmare skilja mellan begreppen finns dock inte, eftersom det framgår av bestämmelsen att samtliga åtgärder avseende egendomen kräver samtliga delägares samtycke. Den andra delägaren har således inte rätt att tillåta andra personer att vistas där, om inte du samtycker till detta.

När delägare till egendom inte kan komma överens, kan egendomen ställas under vård av en god man (se 3 § samäganderättslagen). Den gode mannen ska bestämma hur godset ska förfogas över och förvaltas. Som sista utväg kan en delägare ansöka om att få egendomen såld på exekutiv auktion.

Jag har full förståelse för att tillsättandet av en god man eller försäljning av fastigheten på exekutiv auktion inte framstår som för dig godtagbara åtgärder. Jag vill därför ge en annan rekommendation. Regler om brott och straff finns framförallt i brottsbalken. I 4 kap 6 § regleras hemfridsbrott (i dagligt tal "inbrott"). Med hemfridsbrott avses att någon olovligen intränger eller kvarstannar i någons bostad. Du beskriver att personen vistas i din bostad. Jag tolkar även beskrivningen som att personen faktiskt inte bor där, utan mer sporadiskt vistas där. Den avgörande frågan är då om detta vistande (kvarstannande eller inträngande i brottsbalkens mening) är "olovligt". Du samtycker inte till personens vistelse, men den andra delägaren gör det. Detta torde medföra att vistelsen är olovlig, eftersom samtycke krävs från samtliga de som har sin bostad där. Stöd för en sådan slutsats kan hämtas från rättsfallet från Högsta domstolen NJA 1944 s 67. Personens agerande kan således vara brottsligt. Jag rekommenderar därför att du polisanmäler förhållandet, alternativt att du varnar personen om att denne inte ska återvända, och att du annars polisanmäler.

2. Frågan med folkbokföringen

Du beskriver också att personen har folkbokfört sig på din adress. Regler om folkbokföring finns i folkbokföringslagen. Av 6 och 7 §§ folkbokföringslagen framgår att man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila. Eftersom personen i din beskrivning inte tycks ha sin huvudsakliga dygnsvila i din bostad (utan personen vistas sporadiskt där), tycks personen vara felaktigt folkbokförd. Du kan anmäla detta till Skatteverket, som då kan välja att pröva frågan (se 34 § folkbokföringslagen). Om Skatteverket finner att personen är folkbokförd på fel adress kan det förelägga personen att göra en anmälan med rätt adress (31 § folkbokföringslagen). Föreläggandet kan förenas med vite (37 §) folkbokföringslagen.

3. Kan du kräva hyra?

Med tanke på mina svar ovan under 1 och 2 saknas skäl att gå in djupt på denna fråga, eftersom du har goda grunder för att få personens agerande att upphöra. Några allmänna anmärkningar ska dock ändå göras.

För att du ska kunna kräva ersättning i form av hyra från personen krävs att ni avtalar om detta. Det står självfallet dig och den andra delägaren fritt att göra detta. Vill du ha ersättning från personen, rekommenderar jag således att ni ingår ett hyresavtal med denna. Detta avtal kommer då innebära att personen får en rätt att i utbyte mot ersättningen vistas i er bostad.

Sammanfattning samt hur du bör gå vidare

Min rekommendation är således att du polisanmäler förhållandena. Du kan eventuellt varna personen innan, vilket kanske kan få den effekten att personen självmant upphör med agerandet. Du bör göra detta så snart som möjligt. Du bör även anmäla den felaktiga folkbokföringen till Skatteverket. Vid kortare följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare