Ensam vårdnad när förälder försvårar umgänge?

Hej!

Jag har två barn och de bor hos mig var annan vecka. Min ex har tagit min dotter till USA utan min tillåtelse och det var under veckan som hon var hos mig.

Det är inte första gången och det känns jätte kränkande. Jag vet inte vad jag ska göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag uppfattar din fråga har du och din före detta partner gemensam vårdnad för era två barn. Enligt 6 kap. 11 § föräldrabalken (hädanefter FB) har vårdnadshavarna rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Om barnet har två vårdnadshavare gäller detta enligt 6 kap. 13 § 1 st. för båda vårdnadshavarna. Du har med stöd i ovanstående paragrafer rätt att bestämma i frågor som rör barnet.

Rätten kan enligt 6 kap. 5 § FB 1 st. på yrkande av dig ändra vårdnaden till att du får ensam vårdnad. Enligt 6 kap. 5 § 2 st. ska rätten vid bedömningen av en sådan fråga särskilt beakta föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Dessutom ska enligt 6 kap. 2 a § 1 st. barnets bästa vara avgörande för alla beslut om vårdnad, boende och umgänge. I bedömningen av barnets bästa ska enligt 6 kap. 2 a § 2 st. särskild vikt läggas vid risken för att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna.

Eftersom att jag inte exakt vet hur er situation ser ut och i vilken mån din före detta partner har försvårat umgänget med dina barn kan jag inte ge dig ett definitivt svar, men med stöd i ovanstående paragrafer skulle du potentiellt kunna vinna framgång med en talan om att ensam vårdnad om dina barn. Jag kan också konstatera att umgängessabotage, likt det som din före detta partner gjort, definitivt är till hans eller hennes nackdel i en eventuell process om vårdnad eller umgänge.

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Har du några ytterligare funderingar eller andra frågor är du välkommen att ställa en till.

Ludvig MontanRådgivare