FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/12/2017

Enskild egendom vid gåva

Hej jag har en följdfråga om

Min mans mor gav han pengar och skrev ett avtal att det skulle vara din makes enskilda egendom så är egendomen hans egna. Det måste dock stå uttryckligen i avtalet "enskild egendom" eller på engelska "private property during marriage" om det ska räknas. Så endast om han har detta avtalet så kan han ta den egendomen som ni köpte med hans mammas pengar.

Och min fråga är då om det gäller även om jag inte har skrivit under det och om han inte då endast kan förfalska det pappret. ( Min man är ingen snäll person och jag skulle inte bli förvånad om han gör en förfalskning på det pappret.)

Och tack så mycket för det snabba svaret sist.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Egendom kan endast bli enskild egendom på vissa sätt (7 kap. 2 § äktenskapsbalken). Det är exempelvis genom äktenskapsförord, gåva med villkor att egendomen ska vara enskild, arv där det i testamentet stadgas att egendomen ska vara enskild, egendom som erhållits genom olika typer av försäkringar samt all egendom som träder i dessas ställen.

Ett vanligt avtal räcker inte för att egendom ska bli enskild egendom. Men du nämner att din man fått pengarna. Om hans mamma gett honom pengarna som gåva och i gåvobrevet skrivit att pengarna ska vara enskild egendom så är pengarna enskild egendom (7 kap. 2 § 2 p. äktenskapsbalken). Ditt samtycke krävs inte för att din svärmor ska ge gåva till sin son och villkora att den ska vara enskild egendom.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare